پخش زنده
امروز: -
مدیرکل سابق فرهنگی ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز کشور بحث گفتمان سازی را افقی روشن در این مسیر توصیف کرد.
به گزارش خبرگزاری صدا و سیما ،عبد المجید نگارش نژاد در برنامه «سکه تمام بهار» رادیو اقتصاد ضمن اشاره به نامگذاری سال ۹۷ به سال «حمایت از کالای ایرانی» از سوی مقام معظم رهبری افزود: بحث مبارزه با قاچاق کالا و ارز در دو بعد عرضه و تقاضا مطرح است.
وی اظهار داشت: خوشبختانه قانون جدید مبارزه با کالا و ارز مصوب سال ۱۳۹۲ زمینه های مبارزه را در هر دو حوزه فراهم کرده است.
مدیرکل سابق فرهنگی ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز کشور گفت: مسائل فرهنگی مبارزه با قاچاق کالا بیشتر به بعد تقاضا منوط می شود که در بحث تقاضا باید رفتار مصرف کنندگان را از مصرف کالاهای قاچاق و همین طور اجناس وارداتی از مسیرهای قانونی به مصرف کالاهای تولید داخلی تغییر داد.
وی در ادامه افزود: لازمه تغییر این رفتار ایجاد بسترهای ضروری و حیاتی در جامعه است.نگارش نژاد با بیان اینکه گفتمان سازی نخستین و مهمترین مسئله در مسیرمبارزه با قاچاق است، اظهار داشت: برای شکل گیری گفتمان در جامعه رسانه ها نقش بی بدیلی ایفا می کنند.
وی با تقدیر و تشکر از زحمات تمامی رسانه ها به ویژه رسانه ملی در خصوص کاهش بحث قاچاق در جامعه گفت: این تلاش ها لازم بوده ولی کافی نیست.
مدیرکل سابق فرهنگی ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز با اشاربه کاهش ۵۰ درصدی قاچاق از سال ۹۲ تا ۹۶ در کشور افزود: نقش رسانه ها در این بین بسیار پر رنگ بوده ولی رساندن درصد قاچاق به یک حد قابل قبول در عرف دنیا خیزش عمومی تمامی رسانه ها اعم از مکتوب، غیرمکتوب و مجازی را می طلبد.
وی تصریح کرد: گفتمان سازی منجر به آگاه سازی بیشتر مردم به مضرات کالاهای قاچاق و مزایای تولید داخل و به تبع تغییر رفتار در این عرصه خواهد شد.نگارش نژاد در بخش دیگری از سخنان خود تاکید کرد: پیشگیری بر مقابله با قاچاق کالا و ارز باید تقدم داشته باشد و بایستی در مصرف کنندگان تغییر رفتار ایجاد کرد که کالای قاچاق خریداری و مصرف نکند.
وی در ادامه چند جامعه هدف را برای بحث مبارزه با قاچاق کالا و ارز بسیار مهم دانست و گفت: جامع عام مردم هستند اما چند جامعه خاص از قبیل بانوان و نهادهای آموزشی وجود دارد که به طور ویژه می توانند در کاهش قاچاق کالا و ارز موثر باشند.
مدیرکل سابق فرهنگی ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز کشور افزود: بانوان برغم جمعیت ۵۰ درصدی نقش ۹۵ درصدی در مدیریت مصرف خانواده دارند و اگر بتوان رفتار بانوان را تغییر داد ، تحول اساسی در این زمینه ایجاد خواهد شد.
وی جامعه بعدی را نهادهای آموزشی دانست و اظهارداشت: آموزش و پرورش با زیر پوشش داشتن جمعیت قابل توجهی دانش آموز و فرهنگی، ظرفیت های زیادی در این رابطه دارد و می تواند با کمترین هزینه در زمینه مزبور موثر باشد.
نگارش نژاد در مصاحبه با رادیو اقتصاد روحانیون را از دیگر جوامع خاص برشمرد و یادآورشد: این نهاد نیز مانند مدرسه و دانشگاه نقش بسیار موثری در این زمینه دارد و می تواند از تریبون های خود برای ترویج فرهنگ صحیح در بحث مورد نظر استفاده کند.