پخش زنده
امروز: -
مدرس دانشگاه و مشاور کسب و کار: سهم فارغ التحصیلان دانشگاهی و فرهیختگان در شرایط حاضر از بازار کار کمتر از ۲۰ درصد است
به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، مسلم خانی در گفتگو با رادیو اقتصاد افزود: بخش بزرگی از بازار کار امروز در اختیار کسانی که هیچوقت پای آنان به دانشگاه یا مراکز و موسسات آموزش عالی باز نشده است.
وی همچنین اظهار داشت: ۲۴ میلیون نفر در بازار کار ایران در حوزه های مختلف فعال هستند.
این مدرس دانشگاه و مشاور کسب و کار ضمن اشاره به اینکه بیکاری دانش آموختگان دانشگاهی به چالش بزرگ در کشور تبدیل شده است، گفت: برای رفع این معضل باید گام های بلندی در جامعه برداشته شود که یکی از این موارد بحث متناسب سازی آموزه های دانشگاهی با مطالبات بازار کار است.
وی افزود: متاسفانه آموزش های مورد ارائه در دانشگاه های کشور هیچ گونه همخوانی با نیاز بازار کار ندارد.
خانی تصریح کرد: همواره بحث متناسب سازی آموزه های دانشگاهی با مطالبات بازار کار در کشور مطرح بوده ولی هیچ وقت جنبه عملیاتی به خود نگرفته و تنها در حرف، شعار، گفتگو، چاپ مقاله، برگزاری سمینار و ... باقی مانده است.
وی گفت: بحث مدنظر باید از شعار به عمل تبدیل شود و آموزه های که در دانشگاه ها ارائه می شود با نیازهای امروز و فرادی بازار کار کشور تناسب داشته باشد.
مدرس دانشگاه و مشاور کسب و کار افزود: جدا از این برای رفع معضل بیکاری دانش آموختگان دانشگاهی باید به مبحث متناسب سازی نیروی کار با استانداردهای اشتغال توجه جدی شود.
وی در ادامه توانایی، تخصص و مهارت را از شاخصهای مهم برای ورود به بازار کار دانست و یادآورشد: دانش آموختگان دانشگاهی باید به بحث مهارت آموزی و کار آفرینی بیش از هر زمانی دیگر اهتمام داشته باشند.
ضرورت کاهش بهای تمام شده تولید ضرورت دارد
یک کارشناس ارشد مدیریت استراتژیک و مشاور کسب و کار هم بر ضرورت کاهش قیمت تمام شده تولید در بنگاه های اقتصادی تاکید کرد.
محمد مسعودی در برنامه «خانه تا کارخانه» رادیو اقتصاد به مدیران بنگاه های اقتصادی پیشنهاد کرد: تمامی تمرکز خود را به کاهش بهای تمام شده کالا و خدمات معطوف کنند چرا که قیمت تمام شده کمتر رقابت پذیری بیشتری را به همراه دارد.
وی همچنین اظهارداشت: ناگفته نماند کاهش قیمت تمام شده نباید به کیفیت کالا لطمه ای وارد کند بلکه باید همراه با حفظ کیفیت باشد.
این کارشناس ارشد مدیریت استراتژیک و مشاور کسب و کار گفت: افت بهای تمام شده تولید در بنگاه های اقتصادی با شناسایی عوامل پنهان کار شدنی است منتها خیلی از صنایع به این موضوع توجهی ندارند.
وی در ادامه افزود: بسیاری از کسب و کارها جدا از نوسان نرخ ارز، تحریم و مواردی از این دست با مشکلات متعددی از قبیل عدم توجه به قیمت تمام شده کالا، نداشتن استراتژی مناسب، سنتی بودن رویکرد مدیران، خالی بودن جای مطالعه بازار در برنامه ریزی ها و غیره رنج می برند.
مسعودی به رادیو اقتصاد یادآورشد: بنگاه های اقتصادی برای پایداری تولید، حفظ اشتغال، جذب سهم بیشتری از بازار و غیره ضمن داشتن تفکر استراتژیک باید به مطالعه بازار، کاهش هزینه های تولید، ارتقای بهره وری و بسیاری موارد دیگر توجه جدی داشته باشند.