پخش زنده
امروز: -
راه اندازی مونوریل قم بار دیگر در دستور کار قرار گرفت.
رئیس مجلس شورای اسلامی در نشست بررسی مسائل و مشکلات تکمیل متروی شهری و مونوریل شهر قم که در مجلس شورای اسلامی برگزار شد ، با اشاره به مشکلات تکمیل مونوریل قم، تصریح کرد: ابتدا باید فاز 1 این پروژه افتتاح و سپس درباره مابقی آن تصمیم گیری شود.
رییس مجلس شورای اسلامی، در ادامه تکمیل پروژ متروی قم را مورد توجه قرار داد و گفت: پایه و اساس قرارداد متروی قم از ابتدا مستحکم و صحیح بنا نهاده نشده و در حال حاضر فعالیت تکمیل این پروژه باید براساس مدلی که برای متروی مشهد اقدام شده عملیاتی شود.
رییس مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه پروژه متروی قم به قرارگاه خاتم الانبیاء تحمیل شده است، افزود: فعالیت تکمیل پروژه متروی قم باید براساس مدلی که برای متروی مشهد اقدام شده عملیاتی شود.
احمد امیرآبادی فراهانی نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی نیز گفت: مقرر شد که حدود 370 میلیارد تومان منابع موردنیاز برای افتتاح فاز 1 مونوریل قم تا حرم حضرت معصومه (س) تامین شود تا پیمانکار مجدد فعالیت خود را آغاز کند.
در این نشست با سازمان برنامه و بودجه و قرارگاه خاتم الانبیاء توافقاتی صورت گرفت تا در یک برنامه زمان بندی مشخص پروژه با سرعت بیشتری عملیاتی و همچنین مبلغی به صورت ارزی از سوی بانک مرکزی به این پروژه تخصیص داده شود.
مرتضی سقائیان نژاد شهردار قم نیز در این نشست گفت: در این نشست مقرر شد که رقم ریالی پروژه مونوریل تامین و همچنین همانند پروژه مترو در قرارداد پیمانکار بازنگری قیمتی صورت گیرد.
شهردار قم با بیان اینکه مقرر شده بود که برخی از قیمت های پروژه به شورای عالی فنی سازمان برنامه و بودجه ارسال شود تا در این شورا بازنگری مورد نظر صورت گیرد، افزود: شورای عالی فنی در سال 96 تصمیم گرفت که به صورت ثابت حدود 250 میلیارد به این پروژه منابع تخصیص دهد در حالی که درخواست ما این بود که قرارداد فهرست شود و تغییر قیمت ها هرساله در آن لحاظ و تعدیل موردنیاز انجام شود، چرا که طی این سال ها تغییر قیمت ارز و نرخ تورم وجود داشته و براین اساس باید تعدیل قیمت انجام شود.
وی با تاکید براینکه قرار بود فاز نخست مترو قم که حدود 5.2 کیلومتر است در پایان سال 97 راه اندازی شود، ادامه داد: پیمانکار قرارداد که قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء است با نوع قرارداد ارائه شده موافق نبود، چرا که با اجرای آن حدود 130 میلیارد تومان ضرر می کرد.
سقائیان نژاد با بیان اینکه در نامه ای به شورای عالی فنی سازمان برنامه و بودجه تاکید شد که معطل ماندن پروژه مترو قم سبب افزایش قیمت ها می شود، تاکید کرد: در همین راستا عنوان شد که هر کیلومتر مترو قم 103 میلیارد تومان و هر کیلومتر مترو مشهد 208 میلیارد تومان است در حالی که هر دو مترو هستند و هیچ تفاوتی با یکدیگر ندارند.
شهردار قم افزود: در نشست امروز این مشکلات مرتفع و همچنین مقرر شد در قرارداد بازنگری لازم صورت گیرد تا در پایان شهریور 99 مترو قم راه اندازی شود.
این نشست ( چهارشنبه 8 خرداد ماه) با حضور دکتر علی لاریجانی رییس مجلس شورای اسلامی، احمد امیرآبادی فراهانی و مجتبی ذوالنوری نمایندگان استان قم در مجلس، مرتضی سقاییان نژاد شهردار قم، سردار سعید محمد فرمانده قرارگاه سازندگی خاتمالانبیاء و نمایندگانی از سازمان برنامه و بودجه و دولت برگزار شد.