• شهروند خبرنگار
  • شهروند خبرنگار آرشیو
امروز: -
  • صفحه نخست
  • سیاسی
  • اقتصادی
  • اجتماعی
  • علمی و فرهنگی
  • استانها
  • بین الملل
  • ورزشی
  • عکس
  • فیلم
  • شهروندخبرنگار
  • رویداد
پخش زنده
امروز: -
پخش زنده
نسخه اصلی
کد خبر: ۳۳۶۷۷۴۲
تاریخ انتشار: ۰۲ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۴:۱۴
اقتصادی » گمرک، حمل و نقل

خط دریایی ایران- قطر، قبل از جام جهانی راه اندازی می‌شود

معاون دریایی سازمان بنادر و دریانوردی از راه اندازی خط دریایی ایران- قطر، قبل از جام جهانی خبر داد.

خط دریایی ایران- قطر، قبل از جام جهانی راه اندازی می‌شودبه گزارش خبرگزاری صدا و سیما از سازمان بنادر و دریانوردی، حسین عباس‌نژاد با بیان اینکه خط دریایی ایران قطر قبل از جام جهانی راه اندازی می‌شود گفت: با افزایش کانتینر‌های یخچالی، بخشی از مشکلات صادرات کالا‌های غذایی به قطر رفع شده و برای رشد مبادلات، شناور‌های سنتی نوسازی می‌شود.
 
معاون دریایی سازمان بنادر و دریانوردی افزود: روابط حمل و نقل دریایی ایران و قطر سابقه دیرینه دارد و به چند سال اخیر برنمی‌گردد و اتفاقا از پشتوانه خوبی هم برخوردار است. 
 
وی افزود: حتی در دوران تحریم قطر و مشکلاتی که برای این کشور از سوی برخی کشور‌های عربی خلیج فارس ایجاد شد، این قرابت ایران و قطر و همچنین تبادلات دریایی دو کشور افزایش یافت.
 
سرپرست معاونت دریایی سازمان بنادر و دریانوردی ادامه داد:، اما نکته‌ای که در این میان وجود دارد این است که روابط دریایی ما با قطری‌ها در حد شناور‌های محلی است؛ لذا به دلیل سنتی بودن این تبادل کالا از یک‌سو و شیوع کرونا از سوی دیگر، مشکلاتی برای لنج‌ها و ناوگان سنتی ما ایجاد کرد و میزان مبادلات کالا‌های ایران به قطر که عمدتاً میوه و تره بار بود، کاهش یافت.
 
عباس نژاد ادامه داد: در حال حاضر توانستیم راه حل‌هایی برای این مشکل پیدا کنیم و با کانتینر‌های یخچالی این کالا‌ها صادر می‌شود با این حال هنوز هم محدودیت‌هایی هست بخصوص که بندر حمد دوحه به سمت مدرنیزه شدن رفته و از تردد شناور‌های سنتی تا حدودی ممانعت می‌شود. 
 
وی افزود:‌بخشی از این مشکلات به ما برمی‌گردد که باید با یک برنامه‌ریزی، اقدام به نوسازی شناور‌های سنتی کنیم.
معاون دریایی سازمان بنادر یادآور شد: بنادر دو کشور تبادلاتی دارند، ولی حجم آن‌ها عمدتاً نشان‌دهنده کوچک بودن و سنتی و محلی بودن جابه‌جایی محموله‌هاست؛ شناور‌های منطقه‌ای الزاماً به معنای سنتی بودن نیست بلکه شناور‌های کوچک‌تر را شامل می‌شود که تردد آن‌ها در زمان تحریم قطر از سوی کشور‌های منطقه، بیشتر شد.
 
سرپرست معاونت دریایی سازمان بنادر و دریانوردی تصریح کرد: اگرچه بخش مهمی از این شناور‌های منطقه‌ای به سمت مجهز شدن به کانتینر یخچالی رفته‌اند، اما غیر از آن، روابط سیاسی و اقتصادی ما و قطر پتانسیل زیادی برای گسترش تبادلات دریایی دارد؛ چه به صورت تردد مستقیم کشتی‌ها و شناور‌ها و چه به صورت توسعه روابط فنی در حوزه حمل و نقل دریایی از جمله تعمیرات کشتی‌ها.
 
وی ایران را از کشور‌های مهم عضو آی ام او (سازمان جهانی دریانوردی) دانست و افزود: قطر هم از کشور‌های اثرگذار بر آی‌ام او است و امسال هم توانست در شورای راهبری IMO وارد شود و تلاش می‌کند نقش مهم‌تری در حمل و نقل دریایی ایجاد کند.
 
عباس نژاد تأکید کرد: تجربیاتی که ایران در سال‌های تحریم کسب کرد، سبب شد پتانسیل‌های خوبی از نظر مؤسسات رده بندی، بیمه کشتیرانی و سایر بخش‌ها ایجاد کند؛ می‌توانیم این موارد را به قطری‌ها معرفی کنیم و با توجه به روابط خوب دو کشور، این ظرفیت را به قطر و دیگر کشور‌های منطقه ارائه کنیم تا موقعیت شرکت‌های بیمه حمل و نقل دریایی و مؤسسات رده‌بندی ایرانی را ارتقا دهیم.
عضو هیأت عامل سازمان بنادر و دریانوردی در خصوص بانکرینگ (سوخت رسانی به کشتی‌ها) گفت: امکان همکاری با قطری‌ها را در زمینه بانکرینگ داریم و روابط خوب دو کشور شرایط این همکاری را فراهم کرده است به‌خصوص مشترکات زیادی که ایرانی‌ها با قطری‌ها در زمینه نفت و گاز دارند که زمینه خوبی برای همکاری در خصوص بانکرینگ است، ما هم این موضوع را در دستور کار داریم.
 
وی درباره تردد شناور‌های مسافری میان بنادر ایران و قطر بیان کرد: به دلیل روابط اجتماعی دو کشور و حضور ایرانی‌ها در قطر، پتانسیل برقراری سفر‌های دریایی وجود دارد، برخی استان‌های جنوبی کشور با قطر رفت و آمد دارند؛ اما چند مشکل هست که باید رفع شوند.
 
عباس نژاد درباره علت منتفی شدن اعزام شناور مسافری ایران به قطر در سال ۱۳۹۸ اظهار کرد: در آن زمان قرار شد اول پایانه مسافری بندر حمد دوحه بازسازی شود و سپس شناور ایرانی به این کشور برود؛ بعد از آن هم کرونا شایع شد که مشکلاتی برای دنیا در حوزه گردشگری ایجاد کرد و امکان سفر کشتی‌های مسافری به دیگر کشور‌ها نبود.
وی تأکید کرد: برگزاری جام جهانی قطر، فرصت مناسبی ایجاد کرده تا بتوانیم تردد‌های مسافری میان ایران و قطر را توسعه دهیم بخصوص تردد میان بنادر بوشهر و کیش و قشم با بندر دوحه؛ حتی امکان انتقال گردشگران خارجی از قطر به شهر‌های بوشهر و شیراز و همچنین جزایر ایرانی کیش و قشم وجود دارد.
 
سرپرست معاونت دریایی سازمان بنادر و دریانوردی گفت: طرفین این آمادگی را دارند تا خط دریایی مسافری برقرار شود، ولی مسأله‌ای که در این میان وجود دارد، بالا بودن حمل مسافر با کشتی به دلیل محاسبه نرخ سوخت کشتی‌ها در مسیر‌های بین‌المللی از سوی وزارت نفت است؛ وقتی هزینه سفر‌های دریایی به هوایی نزدیک شود، استقبال مسافر و گردشگر هم از دریا کاهش یافته و خود به خود به سمت حمل و نقل هوایی می‌رود.
 
وی ادامه داد: برای ایجاد فضای رقابتی به سود حمل دریایی مسافر، باید هزینه سوخت کشتی‌ها را که حدوداً ۴۰ تا ۴۵ درصد هزینه کشتی را تشکیل می‌دهد، کاهش داد؛ وقتی وزارت نفت سوخت را به شناور‌ها به نرخ بانکرینگ خلیج فارس می‌دهد که احتمالاً تُنی ۶۰۰ تا ۷۰۰ دلار است و عملاً امکان جذب مسافر دریایی نیست.
 
این مقام مسئول در وزارت راه و شهرسازی گفت: با وزارت نفت مذاکراتی داشته‌ایم و امیدواریم وزارت نفت در خصوص محاسبه سوخت کشتی‌های مسافری به مقاصد بنادر کشور‌های خلیج فارس به نرخ یارانه‌ای، همکاری کند. بخصوص که کشتی‌هایی که از بنادر ایران به بنادر منطقه می‌روند حداکثر ۱۰ تا ۱۲ فروند است و در مقابل هزینه‌ای که دولت برای تخصیص سوخت یارانه‌ای به دیگر بخش‌های حمل و نقلی می‌کند، رقم ناچیزی است.
 
عباس نژاد اضافه کرد: اتصال جزایر و قلمرو خودمان به قطر در دوره برگزاری جام جهانی با استفاده از خطوط مسافری دریایی، آورده زیادی نصیب کشور خواهد کرد و به رونق گردشگری می‌انجامد.
 
وی گفت: ما حتی امکان ایجاد تور گردشگری میان بنادر جنوبی و جزایر ایرانی خلیج فارس داریم، اما به دلیل بالا بودن هزینه سوخت، ایجاد چنین مسیری، هزینه بسیار بالایی در پی دارد و گردشگران استقبال نمی‌کنند؛ کما اینکه در حال حاضر هم گردشگران به دلیل ارزان‌تر بودن، به ترکیه می‌روند.
 
عباس نژاد یادآور شد: امیدواریم بتوانیم با وزارت نفت تعامل کنیم و سوخت با نرخ یارانه‌ای تا ۸۰ درصد نرخ منطقه در اختیار شناور‌ها قرار گیرد تا به صرفه باشد.
 
وی تأکید کرد: خطوط چابهار - مسقط، بندرعباس - دوبی و بوشهر - دوحه از خطوطی هستند که قطعاً با استقبال خوب مسافران مواجه خواهند شد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
گزارش خطا
Bookmark and Share
X Share
Telegram Google Plus Linkdin
ایتا سروش
عضویت در خبرنامه
نظر شما
آخرین اخبار
شناخت درست دشمن و تقویت قدرت رسانه‌ای لازمه مقابله با سلطه‌طلبی استکبار است
اجرای طرح بنزین سه نرخی در خوزستان
ضرورت بازآرایی رسانه‌ای در برابر جنگ ترکیبی دشمن
اجرای رسمی بنزین ۳ نرخی از بامداد امروز
پرواز ناموفق تهران به بغداد
آغاز اجرایی شدن طرح سه نرخی شدن بنزین در جایگاه‌های سوخت مهاباد
فعالیت ۱۴۷ واحد گلخانه‌ای در استان زنجان
تقویم روز و اوقات شرعی گیلان، ۲۲ آذر ۱۴۰۴
باران آمد، قزل اوزن جان گرفت
تقویم و اوقات شرعی شنبه ۲۲ آذر ۱۴۰۴ به افق قم
مجازی شدن مدارس و دانشگاه‌های خوزستان در ۲۲ آذر
رقابت بانوان تنیسور در جام حذفی تنیس
اطلاعیه افت فشار یا قطعی آب در برخی مناطق تبریز
۶۰ هزار نفر در صف ثبت قرارداد‌های ملکی
خبر‌هایی از برگزاری جشن های میلاد حضرت فاطمه(س)و هفته مادر در استان سمنان
ارزیابی ۵۳ اثر هنری البرز در داوری مهر اصالت ملی
ورزشی‌های بیست ویکم آذر ماه در استان سمنان
مرگ پنج نوجوان هرمزگانی در تصادف موتورسیکلت‌ها
غیر حضوری شدن برخی مدارس سمنان
اجرای طرح مهر ماندگار در سراب
  • پربازدیدها
  • پر بحث ترین ها
نورآباد ممسنی با ۹۵ میلیمتر باران، در صدر بارش‌ها
واژگونی اتوبوس مسافربری در مسیر سمیرم به یاسوج
لحظات قبل از فوت خسرو علی‌کردی
هوای مشهد امروز جمعه ۲۱ آذر ۱۴۰۴ سالم شد
اعلام اسامی مسافران حادثه واژگونی اتوبوس یاسوج در جاده سمیرم
نورآباد با ۸۹ میلی متر، رکورد دار بارندگی در فارس
هشدار زرد هواشناسی خوزستان مبنی بر کاهش دما و یخ زدگی زمین
بازگشت آموزش حضوری به تمام مدارس مازندران از شنبه ۲۲ آذر
هشدار قرمز وقوع مه گرفتگی در خوزستان
واژگونی اتوبوس مسافربری در مسیر سمیرم به یاسوج با سه کشته و ۱۵مصدوم
آغاز بارش ها از روز جمعه در آذربایجان غربی؛ دما کاهش می یابد
لیگ برتر کشتی آزاد؛ صعود بانک شهر به مرحله نهایی
توقیف نفتکش ونزوئلایی ضد قوانین دریانوردی آزاد است
دستور عارف برای رسیدگی فوری به مصدومان سانحه اتوبوس در استان فارس
بانوان ایرانی در دفاع مقدس ۱۲ روزه، پشتیبان رزمندگان شدند
مخالفت شهرداری تهران با اجرای طرح ترافیک تا پایان سال  (۹ نظر)
میزان بارش برف در فریدونشهر  (۵ نظر)
شاخص هوای شیراز امروز ۲۰ آذر ۱۴۰۴  (۳ نظر)
شرط آمریکا برای استفاده ترکیه از جنگنده اف-۳۵  (۲ نظر)
نورآباد ممسنی با ۹۵ میلیمتر باران، در صدر بارش‌ها  (۱ نظر)
واژگونی اتوبوس مسافربری در مسیر سمیرم به یاسوج  (۱ نظر)
میزان بارش سامانه اخیر در چهارمحال و بختیاری  (۱ نظر)
آمریکا نمی‌خواهد ایران قدرت تولید کند  (۱ نظر)
اعلام اسامی مسافران حادثه واژگونی اتوبوس یاسوج در جاده سمیرم  (۱ نظر)
بازگشت آموزش حضوری به تمام مدارس مازندران از شنبه ۲۲ آذر  (۱ نظر)
هشدار قرمز وقوع مه گرفتگی در خوزستان  (۱ نظر)
واژگونی اتوبوس مسافربری در مسیر سمیرم به یاسوج با سه کشته و ۱۵مصدوم  (۱ نظر)
لالی، اندیمشک و مسجدسلیمان، پربارش‌ترین نقاط خوزستان  (۱ نظر)
۱۳ مصدوم در پی انحراف اتوبوس در جاده دنا  (۱ نظر)
پیشنهاد میزان افزایش حقوق‌ها با دولت، اما تصویب با مجلس است  (۱ نظر)