• شهروند خبرنگار
  • شهروند خبرنگار آرشیو
امروز: -
  • صفحه نخست
  • سیاسی
  • اقتصادی
  • اجتماعی
  • علمی و فرهنگی
  • استانها
  • بین الملل
  • ورزشی
  • عکس
  • فیلم
  • شهروندخبرنگار
  • رویداد
پخش زنده
امروز: -
پخش زنده
نسخه اصلی
کد خبر: ۳۷۲۷۵۱۰
تاریخ انتشار: ۰۴ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۳:۱۲

چرا نیم کره جنوبی طوفانی‌تر از نیمکره شمالی است؟

تحقیقات دانشگاه شیکاگو، به بررسی تفاوت‌های طوفان‌ها پرداخته و در اولین توضیحات دراین باره به این نکته اشاره کرده که طوفان‌ها با گذر زمان شدیدتر می‌شوند.

به گزارش سرویس وبگردی خبرگزاری صدا و سیما ، در طول قرن‌ها، ملوان‌هایی که به سراسر دنیا سفر کرده بودند، می‌دانستند که شدیدترین طوفان‌ها در نیمکره جنوبی کره زمین اتفاق می‌افتد. یکی از مسافرانی که در سال ۱۸۴۹ میلادی به آمریکای‌جنوبی سفر کرده بود، درباره سفرش نوشته: «ارتفاع موج‌ها اندازه یک کوه بود و هر لحظه به نظر می‌رسید که ممکن است کشتی را چپه کنند.»

اما سال‌ها بعد، دانشمندان با تجزیه و تحلیل داده‌های ماهواره‌ای، مشاهدات ملوانان را تائید و اعلام کردند که نیمکره جنوبی ۲۴ درصد بیشتر از نیمکره شمالی طوفانی می‌شود و البته دلیل خاصی برای این موضوع نیافتند.

تیفانی شاو، دانشمند آب و هوا در دانشگاه شیکاگو در تحقیقی، اولین توضیحات در مورد این پدیده را ارائه کرد. شاو و همکارش، دو دلیل عمده را برای این موضوع پیدا کردند: جریان اقیانوسی و رشته کوه‌های بزرگ در نیمکره شمالی.

در این تحقیق در عین حال مشخص شده که از آغاز عصر ماهواره در دهه ۱۹۸۰، این عدم تقارن طوفان‌ها در دو نیمکره کره زمین، افزایش یافته است. این افزایش از نظر کیفی، با پیش‌بینی‌های تغییرات اقلیمی از مدل‌های مبتنی بر فیزیک مطابقت دارد.

چرا نیم کره جنوبی طوفانی‌تر از نیمکره شمالی است؟

داستان دو نیمکره

مدت‌ها، اطلاعات زیادی در مورد شرایط آب و هوایی در نیمکره جنوبی وجود نداشت: چرا که بیشتر روش‌ها برای مشاهده شرایط آب و هوایی، برپایه خشکی‌هاست و نیمکره جنوبی بیشتر از نیمکره شمالی از اقیانوس پوشیده شده است. اما با ظهور ماهواره‌ها در دهه ۱۹۸۰ و استفاده از آن‌ها در امور هواشناسی، حالا بیش از پیش می‌توان تفاوت‌های آب و هوایی دو نیمکره را مشاهده کرد. در نیمکره جنوبی رودباد‌ها (جریان جتی) و رویداد‌های آب و هوایی شدیدتر هستند.

در این باره ایده‌ها و نظرات متعددی منتشر شده بود؛ ولی هیچ فردی توضیحی قطعی برای این تفاوت‌ها در دو نیمکره ارائه نکرده بود. شاو همراه با اسامو میواکی (که حالا در مرکز ملی تحقیقات جوی مشغول به کار است) و آرون دونوهه، بر پایه مطالعات تحقیقات قبلی‌شان، فرضیه‌هایی داشتند، ولی در نظر داشتند تا گام بعدی را در این راستا بردارند و به همین منظور به گردآوری شواهد، مشاهدات، تئوری‌ها و شبیه‌سازی‌هایی مبتنی بر فیزیک آب و هوای کره زمین پرداختند.

شاو در این مورد گفت: «شما نمی‌توانید کره زمین را در داخل یک کوزه قرار دهید؛ از همین رو ما به‌سراغ استفاده از مدل‌های آب و هوایی که بر پایه قوانین فیزیک هستند رفتیم و آزمایش‌های خود را برپایه تست کردن فرضیه‌هایمان قرار دادیم.»

آن‌ها از مدل عددی آب و هوایی کره زمین که بر پایه قوانین فیزیک ساخته شده بود و مشاهدات را باز تولید می‌کرد، استفاده کردند. سپس متغیر‌های مختلفی را یکی یکی حذف کردند و تاثیر هر یک را بر روی طوفان‌ها اندازه‌گیری نمودند.

متغیر‌هایی که مورد بررسی قرار گرفت

اولین متغیری که آن را آزمودند، توپوگرافی بود. رشته‌کوه‌های بزرگ جریان هوا را به نحوی مختل می‌کنند که باعث کاهش طوفان‌ها می‌شود و نکته مهم اینجاست که در نیمکره شمالی، رشته‌کوه‌های بیشتری وجود دارد. اما زمانی که محققان، فاکتور رشته‌کوه‌ها را از متغیر‌ها حذف کردند و در حقیقت به نحوی کوه‌های کره زمین را نادیده و سطح زمین را تخت در نظر گرفتند، تقریبا میزان تفاوت طوفان‌های بین دو نیمکره، به نصف کاهش پیدا کرد.

بحث بعدی درباره جریان اقیانوسی بود. آب، مثل یک تسمه نقاله بسیار آهسته، اما قدرتمند دور دنیا حرکت می‌کند؛ این باعث ایجاد اختلاف انرژی بین دو نیمکره زمین می‌شود. وقتی محققان سعی کردند تا این تسمه نقاله را حذف کنند، شاهد آن بودند که نیم دیگر اختلاف طوفان بین دو نیمکره نیز از بین رفت.

طوفانی‌تر از همیشه

پس از پاسخگویی به این سوال اساسی که چرا نیمکره جنوبی، طوفانی‌تر است، محققان به بررسی تغییرات طوفان‌ها از زمانی که موفق به رصد و ردیابی آن شده‌اند، پرداختند. با مروری بر مشاهدات دهه‌های اخیر مشخص شد که نامتقارن بودن طوفان‌ها در دو نیمکره، در دهه آغاز استفاده از ماهواره در دهه ۱۹۸۰ افزایش داشته است. یعنی در طول این مدت، نیمکره جنوبی طوفانی‌تر هم شده و این درحالی است که تغییرات آب و هوایی در نیمکره شمالی ناچیز بوده است.

طوفان‌های نیمکره جنوبی با تغییرات در اقیانوس مرتبط بودند. دانشمندان تاثیرات مشابهی در اقیانوس که در نیمکره شمالی رخ می‌داد نیز مشاهده کردند، ولی تاثیر آن با جذب نور خورشید در نیمکره شمالی به دلیل از بین رفتن یخ و برف دریا از بین می‌رفت.

پاسخ دادن به یک معمای عجیب ۱۰۰ ساله!

دانشمندان دریافتند که مدل‌های مورد استفاده برای پیش‌بینی تغییرات آب و هوایی، به‌عنوان بخشی از گزارش ارزیابی تغییرات آب و هوایی، همان سیگنال‌های مشابه را نشان می‌دهند و حاکی از آن هستند که طوفان‌ها در نیمکره جنوبی افزایش یافته و در نیمکره شمالی تغییرات ناچیزی دارند و این یک بررسی مهم و مستقل است که دقت این مدل‌ها را تائید می‌کند.

شاید تعجب‌آور باشد که چنین سوال ساده، ولی جالبی (که چرا نیمکره جنوبی طوفانی‌تر از نیمکره شمالی است) سال‌هاست که بی‌جواب مانده، ولی شاو در این باره توضیح داده که رشته فیزیک آب و هوا، در مقایسه با بسیاری از رشته‌های دیگر بسیار جوان است. بعد از جنگ جهانی دوم بود که دانشمندان شروع به ساخت مدل‌هایی کردند که بر پایه فیزیک، آب و هوا و اقلیم را در مقیاس بزرگ هدایت می‌کرد.

اما داشتن درک عمیقی از مکانیزم‌های فیزیکی مرتبط با آب و هوا و واکنش آن به تغییراتی که توسط انسان‌ها ایجاد می‌شود (مثل موارد ذکر شده در این مطالعه) برای پیش‌بینی و درک اینکه با شتاب‌گیری تغییرات آب و هوایی چه اتفاقی رخ خواهد داد، مهم و سرنوشت‌ساز هستند.

شاو در این رابطه گفت: «با اتکا به این نکات، ما اعتماد بیشتری به پیش‌بینی‌های تغییرات آب و هوایی خواهیم داشت و در نتیجه به جامعه کمک خواهیم کرد تا بهتر برای تاثیرات تغییرات آب و هوایی آماده شوند. یکی از موضوعات اصلی در تحقیق من این است که درک کنیم که آیا این مدل‌ها به ما اطلاعات خوبی ارائه می‌دهند تا بتوانیم به آنچه در مورد آینده پیش‌بینی می‌کنند اعتماد کنیم یا خیر. مخاطرات زیادی پیش رو هستند و مهم است تا بتوانیم پاسخ خوبی برای هر موضوعی دریافت کنیم.»

منبع: خبرآنلاین

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
گزارش خطا
Bookmark and Share
X Share
Telegram Google Plus Linkdin
ایتا سروش
عضویت در خبرنامه
نظر شما
آخرین اخبار
شناخت درست دشمن و تقویت قدرت رسانه‌ای لازمه مقابله با سلطه‌طلبی استکبار است
اجرای طرح بنزین سه نرخی در خوزستان
ضرورت بازآرایی رسانه‌ای در برابر جنگ ترکیبی دشمن
اجرای رسمی بنزین ۳ نرخی از بامداد امروز
پرواز ناموفق تهران به بغداد
آغاز اجرایی شدن طرح سه نرخی شدن بنزین در جایگاه‌های سوخت مهاباد
فعالیت ۱۴۷ واحد گلخانه‌ای در استان زنجان
تقویم روز و اوقات شرعی گیلان، ۲۲ آذر ۱۴۰۴
باران آمد، قزل اوزن جان گرفت
تقویم و اوقات شرعی شنبه ۲۲ آذر ۱۴۰۴ به افق قم
مجازی شدن مدارس و دانشگاه‌های خوزستان در ۲۲ آذر
رقابت بانوان تنیسور در جام حذفی تنیس
اطلاعیه افت فشار یا قطعی آب در برخی مناطق تبریز
۶۰ هزار نفر در صف ثبت قرارداد‌های ملکی
خبر‌هایی از برگزاری جشن های میلاد حضرت فاطمه(س)و هفته مادر در استان سمنان
ارزیابی ۵۳ اثر هنری البرز در داوری مهر اصالت ملی
ورزشی‌های بیست ویکم آذر ماه در استان سمنان
مرگ پنج نوجوان هرمزگانی در تصادف موتورسیکلت‌ها
غیر حضوری شدن برخی مدارس سمنان
اجرای طرح مهر ماندگار در سراب
  • پربازدیدها
  • پر بحث ترین ها
نورآباد ممسنی با ۹۵ میلیمتر باران، در صدر بارش‌ها
واژگونی اتوبوس مسافربری در مسیر سمیرم به یاسوج
لحظات قبل از فوت خسرو علی‌کردی
هوای مشهد امروز جمعه ۲۱ آذر ۱۴۰۴ سالم شد
اعلام اسامی مسافران حادثه واژگونی اتوبوس یاسوج در جاده سمیرم
نورآباد با ۸۹ میلی متر، رکورد دار بارندگی در فارس
هشدار زرد هواشناسی خوزستان مبنی بر کاهش دما و یخ زدگی زمین
بازگشت آموزش حضوری به تمام مدارس مازندران از شنبه ۲۲ آذر
هشدار قرمز وقوع مه گرفتگی در خوزستان
واژگونی اتوبوس مسافربری در مسیر سمیرم به یاسوج با سه کشته و ۱۵مصدوم
آغاز بارش ها از روز جمعه در آذربایجان غربی؛ دما کاهش می یابد
لیگ برتر کشتی آزاد؛ صعود بانک شهر به مرحله نهایی
توقیف نفتکش ونزوئلایی ضد قوانین دریانوردی آزاد است
دستور عارف برای رسیدگی فوری به مصدومان سانحه اتوبوس در استان فارس
بانوان ایرانی در دفاع مقدس ۱۲ روزه، پشتیبان رزمندگان شدند
مخالفت شهرداری تهران با اجرای طرح ترافیک تا پایان سال  (۹ نظر)
میزان بارش برف در فریدونشهر  (۵ نظر)
شاخص هوای شیراز امروز ۲۰ آذر ۱۴۰۴  (۳ نظر)
شرط آمریکا برای استفاده ترکیه از جنگنده اف-۳۵  (۲ نظر)
نورآباد ممسنی با ۹۵ میلیمتر باران، در صدر بارش‌ها  (۱ نظر)
واژگونی اتوبوس مسافربری در مسیر سمیرم به یاسوج  (۱ نظر)
میزان بارش سامانه اخیر در چهارمحال و بختیاری  (۱ نظر)
آمریکا نمی‌خواهد ایران قدرت تولید کند  (۱ نظر)
اعلام اسامی مسافران حادثه واژگونی اتوبوس یاسوج در جاده سمیرم  (۱ نظر)
بازگشت آموزش حضوری به تمام مدارس مازندران از شنبه ۲۲ آذر  (۱ نظر)
هشدار قرمز وقوع مه گرفتگی در خوزستان  (۱ نظر)
واژگونی اتوبوس مسافربری در مسیر سمیرم به یاسوج با سه کشته و ۱۵مصدوم  (۱ نظر)
لالی، اندیمشک و مسجدسلیمان، پربارش‌ترین نقاط خوزستان  (۱ نظر)
۱۳ مصدوم در پی انحراف اتوبوس در جاده دنا  (۱ نظر)
پیشنهاد میزان افزایش حقوق‌ها با دولت، اما تصویب با مجلس است  (۱ نظر)