• شهروند خبرنگار
  • شهروند خبرنگار آرشیو
امروز: -
  • صفحه نخست
  • سیاسی
  • اقتصادی
  • اجتماعی
  • علمی و فرهنگی
  • استانها
  • بین الملل
  • ورزشی
  • عکس
  • فیلم
  • شهروندخبرنگار
  • رویداد
پخش زنده
امروز: -
پخش زنده
نسخه اصلی
کد خبر: ۳۸۰۰۹۱۲
تاریخ انتشار: ۰۹ فروردين ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۲
علمی و فرهنگی » علم و فناوری

ابداع رباتی برای کمک به دانش آموزان دارای اختلال یادگیری

یک ربات اجتماعی که به تازگی ابداع شده، در کمک به حفظ تمرکز حواس کودکان مبتلا به ناتوانی‌های یادگیری برای انجام دادن تکالیف درسی موفق بوده است.

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، محققان می‌گویند که این ربات در کلاس درس و محیط‌های یادگیری افراد دارای ناتوانی‌های یادگیری مشارکت مثبت داشته است.

محققان مهندسی در دانشگاه واترلو با موفقیت از یک ربات برای کمک به تمرکز حواس کودکان مبتلا به ناتوانی‌های یادگیری استفاده کردند.
این یکی از نتایج کلیدی در این مطالعه جدید بود و نشان داد نوجوانان و مربیان آن‌ها مشارکت مثبت ربات در کلاس درس را ارج می‌نهند.

دکتر کرستین داوتنهان، استاد مهندسی برق و رایانه گفت: استفاده از ربات در نظام آموزش همگانی قطعا ظرفیت‌های عظیمی دارد. به طور کلی، یافته‌ها نشان می‌دهد ربات‌ها تأثیر مثبت بر دانش‌آموزان دارند.

این محققان سال‌ها در مورد کاربرد رباتیک در معلولیت کار کرده است و اصول برابری، دربرگیری و تنوع را در پروژه‌های تحقیقاتی خود گنجانده است.

ابداع رباتی برای کمک به دانش آموزان دارای اختلال یادگیری
 
 دانش‌آموزان دارای ناتوانی‌های یادگیری ممکن است از کمک‌های یادگیری اضافی، مانند آموزش تک به تک و تلفن‌های هوشمند و تبلت بهره ببرند.

مربیان در سال‌های اخیر استفاده از ربات‌های اجتماعی را برای کمک به یادگیری دانش‌آموزان مورد تحقیق قرار داده اند. اما غالبا محوریت تحقیقات آن‌ها روی کودکان مبتلا به اختلال طیف اوتیسم بوده است. در نتیجه، کار‌های کمی در زمینه استفاده از ربات‌های کمکی اجتماعی برای دانش آموزان با ناتوانی‌های یادگیری انجام شده است.

داوتنهان به همراه دو محقق مهندسی واترلو و سه کارشناس انجمن ناتوانی‌های یادگیری در ونکوور در کانادا مجموعه آزمایش‌هایی را با یک ربات انسان‌نما کوچک به نام QT انجام دادند.

داوتنهان گفت توانایی ربات برای انجام حرکات با استفاده از سر و دست، همراه با ویژگی‌های گفتاری و صورت، باعث شده برای استفاده کودکان دارای اختلالات یادگیری بسیار مناسب باشد.

محققان با تکیه بر پژوهش‌های نویدبخش قبلی، ۱۶ دانش آموز با ناتوانی یادگیری را به دو گروه تقسیم کردند. در یک گروه، دانش آموزان فقط با یک مربی به صورت انفرادی کار می‌کردند. در گروه دیگر، دانش آموزان به صورت تک به تک با یک مربی و یک ربات انسان نمای QT کار کردند. در گروه دوم، مربی از تبلت برای هدایت ربات استفاده کرد که این ربات فعالیت‌های مختلف را با استفاده از گفتار و حرکات خود به صورت مستقل انجام داد.
 
ابداع رباتی برای کمک به دانش آموزان دارای اختلال یادگیری
 
در حالی که مربی جلسات را کنترل می‌کرد، ربات در زمان‌های مشخصی با هدایت مربی، دانش‌آموز را راهنمایی می‌کرد. ربات علاوه بر آغاز کار جلسه، اهدافی را تعیین و در صورت لزوم راهبرد‌های خودتنظیمی ارائه کرد. اگر فرایند یادگیری از مسیر خارج می‌شد، ربات از راهبرد‌هایی مانند بازی، معما، جوک، تمرینات تنفسی و حرکات فیزیکی استفاده می‌کرد تا دانش آموز را به مسیر کلاس بازگرداند.

داوتنهان گفت: دانش‌آموزانی که با این ربات کار می‌کردند، به طور کلی بیشتر با وظایف خود درگیر شدند و در مقایسه با دانش‌آموزانی که ربات به آن‌ها کمک نمی‌کردند، می‌توانستند کار‌های خود را با سرعت بالاتری انجام دهند.

به نقل از از وبگاه نروساینس نیوز، مطالعات بیشتری برای استفاده از ربات برنامه ریزی شده است. مقاله‌ای از این تحقیق در کنفرانس بین المللی رباتیک اجتماعی در فلورانس در ایتالیا ایتالیا ارایه شد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
گزارش خطا
Bookmark and Share
X Share
Telegram Google Plus Linkdin
ایتا سروش
عضویت در خبرنامه
نظر شما
آخرین اخبار
خطبه‌های نمازجمعه شهرستان‌های استان
بررسی عوامل توسعه اقتصاد کشاورزی گلستان در برنامه میز اقتصاد شبکه خبر
رئیس جمهور عشق‌آباد را به مقصد تهران ترک کرد
استقبال روس‌زبان‌ها از آثار فاخر ایرانی به زبان روسی
­تنیس روی میز پاراآسیایی جوانان؛ ثبت ٣ پیروزی و ٤ شکست برای نمایندگان ایران
تکواندو بازی‌های پاراآسیایی جوانان؛ ایمانی در ثانیه آخر طلایی شد
پیوند بنا‌های میراث جهانی کاخ گلستان با تاریخ هنر آینه‌کاری
برگزاری محفل اُنس با قرآن کریم در روستای انبارسر کیاشهر
برد پرگل وارو انرژی مریوان در خانه
تاکید امامان جمعه کردستان بر نقش آفرینی زنان در نظام جمهوری اسلامی
برگزاری محفل انس با قرآن در سراب
دیدار نایب رئیس اتحادیه جهانی کشتی با رئیس کمیته ملی المپیک
کاشت نهال به نام سایه مادر در علی آبادکتول
تقویت زیست‌بوم بازی‌سازی کشور با تمرکززدایی و استفاده از ظرفیت‌های استانی
­مریم عبدالله پور طلایی شد، زهرا رحیمی نقره گرفت
قصه پر غصه منزوی از سر کرانمندی تن در مقابل بی‌کرانگی روح بوده است
کشف داروهای غیرمجاز در نیشابور
غافلگیری استاندار ایلام روی آنتن زنده
برگزاری همایش آموزش توجیهی هیئت‌های نظارت بر انتخابات
الگوگیری از سیره حضرت فاطمه (س) ضامن سلامت خانواده و جامعه است
  • پربازدیدها
  • پر بحث ترین ها
میزان بارش باران در ایستگاه های هواشناسی استان فارس
میزان بارش برف در فریدونشهر
بارش نخستین برف و باران پاییزی در سپیدان
آخرین وضع بارش برف در محور‌های مواصلاتی اصفهان
میزان بارش سامانه اخیر در چهارمحال و بختیاری
آبگرفتگی معابر شهری در آبادان
واژگونی اتوبوس مسافربری در مسیر سمیرم به یاسوج
ثبت صد میلیمتر بارش در همدان
شاخص هوای شیراز امروز ۲۰ آذر ۱۴۰۴
میزان بارش‌های اخیر در کهگیلویه وبویراحمد تا ساعت ۶:۳۰ امروز
میزان بارش‌های اخیر تا ساعت ۱۲ و ۳۰ دقیقه امروز
هدر رفتن آب در تصفیه آب خانگی
جشن نجات ۱۰ هزار جان با سلول‌های بنیادی
اعلام اسامی مسافران حادثه واژگونی اتوبوس یاسوج در جاده سمیرم
واژگونی اتوبوس مسافربری در مسیر سمیرم به یاسوج با سه کشته و ۱۵مصدوم
مخالفت شهرداری تهران با اجرای طرح ترافیک تا پایان سال  (۹ نظر)
میزان بارش برف در فریدونشهر  (۲ نظر)
شرط آمریکا برای استفاده ترکیه از جنگنده اف-۳۵  (۲ نظر)
میزان بارش سامانه اخیر در چهارمحال و بختیاری  (۱ نظر)
آمریکا نمی‌خواهد ایران قدرت تولید کند  (۱ نظر)
شاخص هوای شیراز امروز ۲۰ آذر ۱۴۰۴  (۱ نظر)
اعلام اسامی مسافران حادثه واژگونی اتوبوس یاسوج در جاده سمیرم  (۱ نظر)
واژگونی اتوبوس مسافربری در مسیر سمیرم به یاسوج با سه کشته و ۱۵مصدوم  (۱ نظر)
بازگشت آموزش حضوری به تمام مدارس مازندران از شنبه ۲۲ آذر  (۱ نظر)
بلیت سینما‌ برای بانوان نیم‌بها شد  (۱ نظر)
لالی، اندیمشک و مسجدسلیمان، پربارش‌ترین نقاط خوزستان  (۱ نظر)
۱۳ مصدوم در پی انحراف اتوبوس در جاده دنا  (۱ نظر)
پیشنهاد میزان افزایش حقوق‌ها با دولت، اما تصویب با مجلس است  (۱ نظر)
اجراي مرحله بيست و سوم طرح آرامش در شهر  (۱ نظر)
پویش سراسری درختکاری در گلستان شهدا؛۲۰آذر  (۱ نظر)