تاخیر در پرداخت جریمه دیرکرد خودروسازان؛ کدام سازمان پیگیری میکند؟
برخی از متقاضیان خرید خودرو از تحویل دیرهنگام خودرویشان گلهمند و برخی نیز گله از تاخیر دریافت جریمه دیرکرد خودرویشان دارند.
به گزارش خبرنگار گروه صنعت
خبرگزاری صدا و سیما، خلف وعده خودروسازان در تحویل خودرو به مشتریان در زمان اعلام شده، تازگی ندارد؛ از چند سال پیش که داستان خودروهای ناقص باقیمانده در کف کارخانجات ایران خودرو و سایپا تا مدتها نقل محافل بود، اما موضوع جدیدی که در حال حاضر در این صنعت پررنگ شده، پرداخت نکردن جریمه دیرکرد تحویل خودرو به متقاضیان بوده که صدای اعتراض متقاضیان را در آورده است.
یکی از متقاضیان خرید خودرو از خودروساز خصوصی، خودرویی خریداری میکند، به گفته وی، قرار بر این شده است طبق مواد قرارداد، این خودروساز از زمان ثبت سند تا تحویل، جریمه دیرکرد را پرداخت کند، اما با گذشت چند ماه از تحویل خودرو، خبری از پرداخت جریمه دیرکرد نیست.
آقای فیض بخش یکی از شاکیان در گفتگو با خبرنگار گروه صنعت خبرگزاری صدا و سیما میگوید: مقرر بود خودروی جک S۳ کرمان موتور ۳۰ روزه تحویل شود، اما در نهایت ۱۲۰ روزه تحویل شد؛ از آنجایی که در ذیل سند رسمی و فاکتور فروش، قید شده بود جریمه تاخیر یک ماهه واریز میشود، اما با گذشت چهار ماه از تحویل خودرو، خبری از پرداخت جریمه نیست.
وی ادامه داد: همچنین طبق قرارداد مقرر بود خودروی جک در فروردین ماه تحویل شود، اما تا نیمه دوم خرداد ماه به تاخیر افتاد.
وی گفت: با توجه به تجربهای که از خرید خودروی قبلی داشتم، انتظار میرود جریمه تاخیر این خودروها نیز حداقل با تاخیر چهار تا پنج ماهه واریز شود گرچه مقرر بود جریمه را نقدی به حساب مشتری واریز کنند، اما ابتدا پیامک مربوطه به تلفن همراه مشتری ارسال میشود و پس از آن مشتری باید با این پیامک در بانک مربوطه حاضر و حتما در این بانک حساب داشته باشد تا بتواند جریمه را دریافت کند.
برای پیگیری این موضوع با مرکز روابط عمومی این خودروساز تماس گرفته شد و از روند کار و چگونگی پرداخت جریمه دیرکرد، اطلاع دریافت کردیم؛ این مرکز اعلام کرد پرداختها به کندی پیش میرود، اما در نهایت جریمه دیرکرد به مشتریان پرداخت خواهد شد. این مرکز دلیل زمانبر شدن دریافت پرداخت این جریمه را معوقههای زیاد کرمان موتور در یکی دو سال گذشته اعلام کرد.
با وجود گزارشهای مردمی و اذعان برخی از خودروسازان، سازمان حمایت از مصرف کنندگان میگوید تا به حال مورد خاصی درباره پرداخت جریمه دیرکرد تحویل خودرو مشاهده نشده است.
آقای حسن الهیاری مدیرکل نظارت بر کالاهای فلزی و معدنی سازمان حمایت در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار گروه صنعت خبرگزاری صدا و سیما گفت: متقاضیان خرید خودرویی که تاکنون جریمه دیرکرد خودروسازان را دریافت نکرده اند میتوانند به سازمان حمایت مراجعه و شکایت خود را ثبت کنند.
وی با بیان اینکه خودروسازان جریمه دیرکرد خرید خودرو متقاضیان را باید پرداخت کنند و با متخلفان برخورد میشود، افزود: در حال حاضر همه متقاضیان خرید خودرو جریمه دیرکرد را دریافت کرده اند؛ این موضوع از سمت سازمان حمایت قابل پیگیری است و هیچ مشکلی در پرداخت دیرکرد نداریم.
مدیرکل نظارت بر کالاهای فلزی و معدنی سازمان حمایت اضافه کرد: این موضوعی نیست که خودروسازان بگویند این کار را انجام نمیدهیم، زیرا خودروسازان نمیتوانند خلاف قانون عمل کنند؛ خودروسازانی که جریمه دیرکرد را پرداخت نکنند به تعزیرات معرفی میشوند.
الهیاری ضمن اشاره به مشکلات خودروسازان در پرداخت جریمه دیرکرد، گفت: اکنون برخی خودروسازان در پرداخت جریمه دیرکرد مشکل دارند، اما موضوعی نیست که قابل پیگیری نباشد؛ متقاضیان خرید خودرویی که تاکنون جریمه دیرکرد را دریافت نکرده اند میتوانند به سازمان صمت استان تهران و سایر استانها مراجعه و شکایت خود را ثبت کنند.
به گفته مدیرکل نظارت بر کالاهای فلزی و معدنی
سازمان حمایت، جلساتی را سازمان حمایت از مصرف کننده با نماینده خودروسازان برگزار میکند که در آن به شکایتها رسیدگی میشود.
این موضوع همچنین باعث شکایت نمایندگان مردم هم شده است؛ آقای رحمت اله نوروزی نماینده مردم علی آباد در مجلس شورای اسلامی درباره وضعیت تحویل خودروهای پیش فروش شده در ایران خودرو، سایپا و سایر خودروسازان، گفت: جریمه دیرکرد تحویل این خودروها باید به گونهای تعیین شود که بازدارنده باشد به این معنا که خودروساز بداند به ازای هر روز تاخیر و بدعهدی ناچار است مبلغ زیادی را به خریدار بپردازد.
آقای حجت اله فیروزی درباره بدعهدی خودروسازان در تحویل به موقع خودروهای پیش فروش شده، گفت: کمیسیون صنایع و معادن مجلس بارها بر تحویل به موقع خودروهای پیش فروش شده تاکید کرده و به وزارت صمت نیز تذاکرات لازم در این زمینه را داده است چراکه این وزارتخانه به عنوان مجموعه بالادستیِ خودروسازان باید به این موضوع رسیدگی کند.
نماینده مردم فسا در مجلس شورای اسلامی افزود: انعقاد قرارداد فروش خودرو به این معنا است که خودروسازان توان تحویل خودروهای پیش فروش شده را در موعد مقرر دارند و این پیش فروشها متناسب با مشکلات پیش روی تامین قطعه، نقدینگی، رشد نرخ ارز و... صورت گرفته است.
وی اضافه کرد: خودروسازان باید خودروهای فروخته شده را در موعد مقرر به مشتریان تحویل دهند و در صورت تاخیر در تحویل نیز باید ملزم به پرداخت جریمه شوند البته این جریمه باید به گونهای تعیین شود که بازدارنده باشد.
عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس افزود: متاسفانه قراردادهای خودروسازان با مشتریان به گونهای تنظیم میشود که شرکتهای خودروسازی از یک سو بتوانند خودرو را با تاخیر و جریمه اندک تحویل دهند و از سوی دیگر خودروهای پیش فروش شده را مشمول افزایش قیمت کنند که این موضوع ایراد دارد و باید اصلاح شود.
گزارش از فائزه شعبانی اصل
خبرنگار گروه صنعت خبرگزاری صدا و سیما