قیمت گذاری دستوری نابودی صنعت خودرو را در پی خواهد داشت
عضو هیئت مدیره انجمن صنایع همگن قطعه سازان کشور گفت: اگر قیمت گذاری دستوری مستمر باشد نباید انتظار توسعه و ارتقای صنعت خودروسازی و صنایع مرتبط با این صنعت مهم را داشته باشیم.
به گزارش
خبرگزاری صدا و سیما از انجمن صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه سازان خودروی کشور؛ آقای مهدی مطلب زاده افزود: خودروسازان و قطعه سازان در کنار کارشناسان صنعت خودرو در چند سال اخیر نظرات و مستندات خود را در خصوص تاثیر منفی قیمت گذاری دستوری بر صنعت ارایه کردند، اما گوش شنوایی نیست.
وی گفت: چقدر خودروسازان، قطعه سازان و کارشناسان در این چند سال براساس علم اقتصاد و تولید گفتند که قیمت گذاری دستوری بلای جان کل صنعت خواهد شد، اما انگار گوش شنوایی نیست.
عضو هیئت مدیره انجمن صنایع همگن قطعه سازان کشور افزود: برگزاری جلسات متعدد با نمایندگان مجلس شواری اسلامی، شورای قیمت گذاری و دیگر نهادهای مسئول در این خصوص هم گرهای از مشکلات باز نکرد و شاهد ادامه روند زیان دهها هزار میلیارد تومانی در این صنعت هستیم.
مطلب زاده با بیان این که اصرار بر ادامه کار نتایج زیان باری خواهد داشت افزود: پاسخگو نبودن به تعهدات، تاخیر در تحویل خودرو، تاخیر در پرداخت معوقات مالی قطعه سازان، تاثیر منفی در بازار داخلی و شرکتها و بازارهای خارجی از نتایج قیمت گذاری دستوری است.
وی با بیان این که صنعت خودروسازی از انتقادات سازنده استقبال میکند، گفت: کاش سیاست گذاران به جای انتقاد یک طرفه و بدون آگاهی از صنعت خودرو و حمایت از قیمت گذرای دستوری، در جلسات کارشناسی و تخصصی اطلاعات لازم را در خصوص نقش قیمت گذاری دستوری در صنعت خودروسازی را دریافت و سپس اظهار نظر میکردند.
عضو هیئت مدیره انجمن صنایع همگن قطعه سازان کشور ادامه داد: اگر ارز مورد نیاز برای واردات خودرو دست دوم موجود است چرا این ارز در اختیار خودروساز و قطعه ساز قرار نمیگیرد تا تولید توسعه صنعت داخلی کشور رونق یابد. این در شرایطی است که نخستین صنعتی که مورد تحریم غرب قرار گرفته خودروسازی بود و این بیان گر اهمیت ایجاد چالش در تولید کشور از سوی کشورهای غربی است.
مطلب زاده گفت: متولیانی که مشتاق واردات خودروهای دست دوم هستند آیا فکری به حال خدمات پس از فروش این خودروها کردند، کدام نمایندگی به این خودروها خدمات پس از فروش ارایه خواهند داد؟ به طور حتم پس از واردات، شاهد وابستگی مجدد برای تامین قطعات یدکی و منابع ارزی برای خرید قطعات خواهیم بود.
وی افزود: صنعت پرافتخار خودروسازی و قطعه سازی رانت خوار نیستند و به عنوان یک صنعت گر و خودروساز در شرایط سخت تحریمی اقدامات موثری در توسعه، اشتغال زایی و تامین نیاز بازار قدم برداشته اند.
این عضو هیئت مدیره انجمن صنایع همگن قطعه سازان کشور با تاکید براین که خودروسازان درخواست غیرمنطقی ندارند افزود: در گام نخست فراهم بودن عرضه خودرو در بورس کالا میتواند راهکار برون رفت خودروسازی از زیان باشد.