• شهروند خبرنگار
  • شهروند خبرنگار آرشیو
امروز: -
  • صفحه نخست
  • سیاسی
  • اقتصادی
  • اجتماعی
  • علمی و فرهنگی
  • استانها
  • بین الملل
  • ورزشی
  • عکس
  • فیلم
  • شهروندخبرنگار
  • رویداد
پخش زنده
امروز: -
پخش زنده
نسخه اصلی
کد خبر: ۳۹۷۴۴۲۷
تاریخ انتشار: ۲۱ شهريور ۱۴۰۲ - ۱۳:۴۱
اقتصادی » صنعت

توسعه صنعت دوچرخه سازی منوط به فرهنگسازی و حمایت دولت

رئیس انجمن تولیدکنندگان دوچرخه گفت: افزایش تولید دوچرخه در کشور و توسعه این صنعت نیازمند فرهنگسازی برای مصرف و حمایت دولت است.

آقای ابوالفضل حجازی در نشست کارشناسی تحریریه صنعت خبرگزاری صدا و سیما با موضوع " بررسی چالش‌های پیش روی تولیدکنندگان دوچرخه " افزود: در گذشته دوچرخه از طریق کارت‌های یک بار مصرف بازرگانی و به صورت سی کی دی وارد کشور می‌شد و قانون خاصی هم برای واردات آن وجود نداشت به همین دلیل آمار دقیقی از وادرات این کالا ارائه نمی‌شد.
 
کد ویدیو
دانلود
فیلم اصلی
 
 حجازی افزود: در سه سالی که انجمن تولیدکنندگان دوچرخه تشکیل شده به ویژه در یک و نیم سال اخیر، اقداماتی خوبی انجام شده است.
 
وی ادامه داد: ما توانستیم در مدت یک و سال نیم گذشته، تعداد واحد‌های تولیدی این صنعت را از ۱۳ واحد به ۳۰ واحد افزایش دهیم، از نظر اشتغالزایی هم تقریبا ۲ هزار نفر در این صنعت فعالیت می‌کنند.
 
کد ویدیو
دانلود
فیلم اصلی
 
عضو اتاق بازرگانی ایران با بیان اینکه دوچرخه‌های تولید داخل گواهی استاندارد دارند گفت: دوچرخه‌های وارداتی به صورت قانونی وارد و مالیات ارزش افزوده آن‌ها هم پرداخت می‌شود ضمن اینکه هم دوچرخه‌های تولید داخل و هم دوچرخه‌های وارداتی، کد شناسه (شناسنامه) دارند که همه این اقدامات بعد از تاسیس انجمن و تشکل‌ها انجام شد.
کد ویدیو
دانلود
فیلم اصلی
 
حجازی افزود: هم اکنون طبق اعلام رسمی مرکز آمار، مصرف سرانه کشور ۴۵۰ تا ۵۰۰ هزار دستگاه دوچرخه است.
 
کد ویدیو
دانلود
فیلم اصلی
 
وی با اشاره به اینکه بعضی از قطعات دوچرخه تولید داخل و بعضی هم وارداتی است گفت: لاستیک، طوقه، فرمان، ترک بند، زنجیره در داخل تولید می‌شود. اما بعضی از قطعات دوچرخه مثل چراغ، وارد می‌شود، زیرا تولید آن صرفه اقتصادی ندارد، یا اینکه بعضی از دوچرخه‌ها مثل دوچرخه حرفه‌ای و دوچرخه ورزشکاری که تعداد آن‌ها بسیار محدود است و سهمی در بازار ندارد و تولید آن در داخل توجیه اقتصادی ندارد.
 
کد ویدیو
دانلود
فیلم اصلی
 
حجازی افزود: بعضی از قطعات دوچرخه بسیار کوچک و کم اهمیت به نظر می‌رسد، اما همان قطعات بسیار ظریف، حساس و خیلی مهم است و نمی‌شود به راحتی از کنار آن گذشت.
 
رئیس انجمن تولیدکنندگان دوچرخه با بیان اینکه در تولید دوچرخه استاندارد‌های اجباری باید لحاظ شود گفت: در حال حاضر انواع شاسی فلزی دوچرخه، ترک بند، گلگیر، فرمان، رکاب، زنجیر دوچرخه با دریافت گواهی استاندارد همه داخلی سازی می‌شوند، اما چراغ‌های دوچرخه وارد می‌شود.
 
حجازی افزود: به تازگی به تولیدکنندگان دوچرخه الزام شده که روی دوچرخه‌های تولیدی، چراغ نصب کنند که با رایزنی‌های انجام شده، قرار است روی دوچرخه‌های سایز کوچک چراغ نصب نشود (از سایز ۲۰ به بالا نصب چراغ الزامی شده است)
 
وی اضافه کرد: از همه تولیدکنندگان و شرکت‌های دانش بنیانی که توان تولید چراغ دوچرخه دارند به شرط اینکه گواهی سازمان استاندارد را دریافت کنند دعوت می‌کنیم تا با انجمن تولیدکنندگان دوچرخه همکاری کنند.
 
عضو اتاق بازرگانی با اشاره به اینکه به شدت به دنبال خودکفایی صنعت دوچرخه هستیم گفت: به طور نمونه، توپی‌های وسط دوچرخه، به ظاهر یک قطعه بسیار ساده است، اما بسیار حرفه‌ای و یک کار تخصصی می‌طلبد، اما با توجه به اینکه بیش از ۱۰۰ مدل دوچرخه در کشور وجود دارد اگر تولید کننده بخواهد توپی‌های آن‌ها را جداگانه (۴۰ تا ۵۰ هزار توپی) تولید کنند برای تولیدکننده صرفه اقتصادی ندارد ضمن اینکه در هیچ جای دنیا، کارخانه دار اقدام به سرمایه گذاری برای تولید قطعاتی مثل توپی، گلگیر، ترک بند و ... نمی‌کند با قطعه ساز دیگر قرارداد امضا می‌کند تا قطعات مورد نیاز را تامین و خدمات پس از فروش را پوشش دهد؛ البته ضعف‌ها و مشکلاتی در این صنعت وجود دارد که باعث کندی تولید می‌شود و باید برطرف شود.
 
کد ویدیو
دانلود
فیلم اصلی
 
حجازی افزود: البته این روش در همه جای دنیا مرسوم است که اگر تولید کالایی صرفه اقتصادی نداشته باشد ترجیح می‌دهند وارد کنند تا تولید شود.
 
وی یکی از مشکلات و موانع تولید را مشکلات ارزی، میزان و تاخیر در تخصیص ارز و ثبت سفارش کالا برشمرد و گفت: گاهی اوقات با تاخیر‌های بیش از ۶ ماهه در تخصیص ارز، ماشین آلات و قطعات وارداتی در گمرکات معطل می‌شوند که باعث تعطیلی واحد‌های تولیدی می‌شود.
 
رئیس انجمن تولیدکنندگان دوچرخه افزود: تولیدکنندگان همیشه دغدغه ضعف قانون و اعمال سلیقه بعضی از مدیران غیر متخصص و ناکارآمد را دارند که همین مسئله به تولید لطمه می‌زند.
 
کد ویدیو
دانلود
فیلم اصلی
 
حجازی ادامه داد: به عنوان رئیس انجمن تولیدکنندگان دوچرخه از مسئولان مربوطه می‌خواهم با توجه به اینکه ما می‌توانیم خیلی از قطعات را تولید کنیم به ما اجازه تولید دهند، اما به شرطی که سازمان استاندارد هم گواهی استاندارد بدهد و استاندارد‌های اروپا را لحاظ نکند؛ یعنی استاندارد را حداقل یک پله پایین‌تر از ضوابط استانداردی اروپا در نظر بگیرند، متاسفانه دولت از این صنعت حمایت نمی‌کند و نظر انجمن و افرادی که متخصص آن هستند را جویا نمی‌شود.
 
وی با تاکید بر اینکه در بومی سازی تولیدات، استاندارد‌ها پلکانی لحاظ شود گفت: وقتی قرار است کالایی بومی سازی شود برای حمایت از تولید باید استاندارد‌ها بر اساس توان تولیدکننده داخلی اعمال شود نه بر اساس استاندارد‌های اروپا.
 
حجازی با بیان اینکه ایران در تولید لاستیک خودکفاست افزود: لاستیک‌های تولیدی ایران از کیفیت بالایی برخوردار و قابل رقابت با مشابه خارجی است که کشور‌های همسایه مشتری آن هستند فقط بعضی از سایز‌هایی که تعدادشان محدود است و تولید آن صرفه اقتصادی ندارد تولید نمی‌شود.
رئیس انجمن تولیدکنندگان دوچرخه گفت: قیمت گذاری در انجمن بر اساس قیمت تمام شده و سود ۱۵ تا ۱۷ درصد در نظر گرفته می‌شود. 
 
این تولید کننده دوچرخه در خصوص تولید دوچرخه‌های برقی هم گفت: متاسفانه از تولید دوچرخه برقی، هیچ حمایتی نمی‌شود البته هم اکنون دوچرخه و موتور‌های برقی زیادی در کشور وجود دارد، اما مردم برای خرید از آن استقبال نمی‌کنند؛ به نظر دولت باید تدابیر تشویقی داشته باشد تا برای استفاده از این وسیله، رغبت نشان داده شود و این کار را از کارمندان خود شروع کند؛ مثلا به کارمندانی که با دوچرخه به اداره می‌آیند، تشویقی در نظر بگیرند یا موتوری‌های حمل بار را با موتور‌های برقی برایشان جایگزین کنند.
 
حجازی با بیان اینکه هم اکنون باتری موتور سیکلت و دوچرخه در داخل تولید می‌شود افزود: قیمت باطری دوچرخه، حدود یک میلیون و ۸۰۰ هزار تومان و باتری موتور سیکلت تقریبا تا ۵ میلیون تومان است و هر شارژ باتری حدود ۶۰ کیلومتر در مسافت بدون شیب، پیمایش دارد.
 
وی ادامه داد: در دو سه سال اخیر، ۸۰ تا ۹۰ هزار موتور و دوچرخه برقی وارد کشور شده که از خرید آن استقبال نشده و هم اکنون به خاطر انبار شدن، باطری‌های آن خراب شده است.
 
کد ویدیو
دانلود
فیلم اصلی
 
حجازی در مورد قیمت دوچرخه و موتور سیکلت‌های برقی هم گفت: قیمت دوچرخه از ۲۰ تا ۶۰ میلیون تومان و موتور سیکلت هم از ۶۰ میلیون تا ۱۵۰ میلیون تومان است.
 
کد ویدیو
دانلود
فیلم اصلی
 
وی افزود: پیشهاد می‌کنم دولت برای حمایت از تولیدکننده دوچرخه برقی، یکی از بانک‌ها را موظف کند که به متقاضیان علاقه‌مند تسهیلات سه ساله با سود ۴ درصد ارائه دهد.
 
کد ویدیو
دانلود
فیلم اصلی
 
رئیس انجمن تولیدکنندگان دوچرخه گفت: انجمن تولیدکندگان دوچرخه، آمادگی کامل دارد با شهرداری‌ها قرارداد همکاری امضا کند و در مدت ۶ ماه ۵۰ هزار موتور سیکلت فرسوده را با موتور‌های برقی و دوچرخه‌های برقی جایگزین کند.
 
حجازی افزود: فرهنگ سازی برای استفاده از موتورسیکلت و دوچرخه برقی تنها نیازمند طرح‌های حمایتی و فرهنگ‌سازی رسانه به ویژه از سوی خبرگزاری‌ها و رسانه ملی است.
 
وی اضافه کرد: در صورت جایگزینی موتور سیکلت‌های برقی با بنزینی و فرهنگ سازی برای استفاده از دوچرخه، مسئله مهم کاهش بسیار محسوس آلودگی هوا، حفظ سلامت جانی راکبان، کاهش تصادفات جاده‌ای و هزینه‌های بهداشتی آن نیز عاید کشور می‌شود.
 
حجازی گفت: اگر دولت خواهان رواج استفاده از موتورسیکلت و دوچرخه برقی در کشور است باید گواهی تاییدیه استاندارد‌ها و شماره گذاری‌ها تسهیل و زیرساخت‌های لازم هم ایجاد شود که در صورت استقبال مردم، تولیدکننده هم قیمت تمام شده کالا را کاهش دهد، جالب است که موتور سیکلت از پرداخت مالیات بر ارزش افزوده معاف است، اما از دوچرخه ارزش افزوده دریافت می‌شود.
 
کد ویدیو
دانلود
فیلم اصلی
 
این تولیدکننده و فعال اقتصادی افزود: تولیدکنندگان ما را کشور‌های همسایه شکار می‌کنند، یعنی کارخانه‌هایی را که تولید و اشتغالزایی بالایی دارند شناسایی می‌کنند، به آن‌ها زمین رایگان می‌دهند، تسهیلات ارزان در اختیارشان قرار می‌دهند تا کارخانه در کشور هدف احداث شود؛ که این خطر بزرگی است
 
حجازی گفت: مسئولان می‌توانند با دادن به موقع ارز و مواد اولیه از تولید حمایت و قوانین تولید را آسان کنند تا تولید رونق بگیرد، بنابراین بر اساس تولید بالا، نرخ تورم هم کاهش پیدا می‌کند.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
گزارش خطا
Bookmark and Share
X Share
Telegram Google Plus Linkdin
ایتا سروش
عضویت در خبرنامه
نظر شما
آخرین اخبار
باشگاه ملی قاف، میزبان دو نوجوان از چهارمحال و بختیاری
تجلیل از برگزیدگان ستاد اقامه نماز در سمنان
سیصد و هفتاد و نهمین جلسه شورای شهر تهران
هفته 14 لیگ برتر فوتبال ایران؛ عبور تراکتور از سد پیکان در تبریز
نخستین دوره کارآموزی قضائی جذب ویژه روحانیت
نمایشگاه کتاب؛ سرسبد اتفاقات فرهنگی استان است
نهایی شدن مدل اجرایی تثبیت ریزگرد‌ها در منطقه سیستان
شیلات ایران؛ از خودکفایی تا ارزآوری جهانی
ستکا؛ سامانه‌ای برای شفافیت و رصد کامل تولید و توزیع کالا‌های اساسی
حیات فاطمی نقشه راه زندگی تمدن‌ساز اسلامی است
رونمایی از ۳۰۰ اثرجدید پژوهشی در قم
آغاز جابجایی ریل راه آهن از تپه هفت هزار ساله دامغان
رونمایی از تجهیزات فرایندی بومی یک شرکت دانش‌بنیان در ایران‌ساخت
کشف هشت تن هیزم جنگلی در اردبیل
رویداد ملی استارتاپی گردشگری خلاق
اعلام امادگی استاندار کرمان برای حمایت از توسعه ورزش ووشو
برگزاری رویداد شب علم در زابل
سارق ۱۵ میلیارد طلای مسروقه در زرقان دستگیر شد
جنگ امروز، جنگ روایت‌ها و اعتقادات آخرالزمانی است
ثبت چهارمین برد شهرداری ارومیه در ورامین
  • پربازدیدها
  • پر بحث ترین ها
در نور آباد ممسنی ۱۰۱ میلیمتر باران بارید
سامانه پرقدرت بارشی در راه فارس
شهید رشید ستون اتاق فکر دفاع مقدس بود
ثبت بارش باران در ۵۰ ایستگاه هواشناسی خراسان جنوبی
نخستین پرواز آزمایشی هواپیمای بویینگ ۷۷۷ شرکت هواپیمایی ماهان
ثبت بیشترین میزان بارش استان بوشهر در عسلویه
هشدار درباره ورود سامانه بارشی جدید از سه شنبه به خوزستان
علیکردی تصاویر را دیده و شکایتی برای پیگیری موضوع ندارد
اجرای رسمی بنزین ۳ نرخی از بامداد امروز
پرواز ناموفق تهران به بغداد
تنش آبی نیازمند ساختار صحیح مدیریتی و اجرایی است
شارژ اعتبار دهک‌های درآمدی ۱ تا ۳ از امروز
بازی‌های پاراآسیایی جوانان؛ ثبت ۸۱ نشان دیگر به نام فرزندان ایران
عرضه بنزین با نرخ‌سوم؛ بنزین کارت آزاد جایگاه ۵هزار تومان شد
روایتی از ۲۲ آذر سالروز واگذاری سلطنت به رضاخان
میزان بارش برف در فریدونشهر  (۵ نظر)
واژگونی اتوبوس مسافربری در مسیر سمیرم به یاسوج  (۳ نظر)
در نور آباد ممسنی ۱۰۱ میلیمتر باران بارید  (۲ نظر)
عراقچی: آمریکا در هیچ موضوعی صادق نبوده است  (۲ نظر)
نورآباد ممسنی با ۹۵ میلیمتر باران، در صدر بارش‌ها  (۱ نظر)
اعلام اسامی مسافران حادثه واژگونی اتوبوس یاسوج در جاده سمیرم  (۱ نظر)
بازگشت آموزش حضوری به تمام مدارس مازندران از شنبه ۲۲ آذر  (۱ نظر)
هشدار قرمز وقوع مه گرفتگی در خوزستان  (۱ نظر)
واژگونی اتوبوس مسافربری در مسیر سمیرم به یاسوج با سه کشته و ۱۵مصدوم  (۱ نظر)
بازی‌های پاراآسیایی جوانان؛ ثبت ۸۱ نشان دیگر به نام فرزندان ایران  (۱ نظر)
پاراآسیایی جوانان ۲۰۲۵؛ چمسورکی راهی فینال پاراتکواندو دختران شد  (۱ نظر)
مدارس ابتدایی هرمزگان غیر حضوری شد  (۱ نظر)
تبلور معنای عمیق مادرانگی در وجود مادر دهگلانی  (۱ نظر)