پخش زنده
امروز: -
عزیزی کارشناس مسائل اقتصادی گفت : مالیات بر عایدی سرمایه جزء مالیات های پایه است که در اکثر کشورهای دنیا وجود دارد ولی در کشور ما باید بومی سازی شود.
به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، آقایان محمدرضا جعفریان مشاور مالیاتی اتاق اصناف ایران (مخالف) ، وحید عزیزی کارشناس اقتصادی (موافق) و محمدرضا جعفریان مشاور مالیاتی اتاق اصناف ایران در برنامه امروز بالاتر شبکه خبر به موضوع مناظره مالیات برعایدی سرمایه پرداختند .
مجری: رهبر انقلاب بر رقابت واقعی به عنوان یکی از ارکان مهم انتخابات تاکید کردند. همچنین در تبیین رقابت واقعی گفتند که میدان باید برای حضور گرایش های گوناگون سیاسی، اقتصادی و فرهنگی در مسابقه بزرگ انتخابات باز باشد تا همه دیدگاه ها و نگاه ها در این میدان فعال باشند. صدا و سیما با همین هدف برای به تصویرکشیدن و تقویت این رقابت ها مناظره ای را برای آشنایی مردم با دیدگاه های گرایش های مختلف برگزار کرده که در یک مناظره دیگر الان خدمت شماییم و همین سوالات از نامزدهای انتخابات شورای اسلامی در ویدئوهای انتخاباتی شان پرسیده شده. یکی از موضوعاتی که درباره آن نگاه های مختلفی وجود دارد و موضوع مالیات بر عایدی سرمایه است که حتما به گوشتان خورده که در این برنامه موافقان و مخالفان آن باهم مناظره ای خواهند داشت.
سوال: علت مخالفت تان چیست دلایل تان را بگویید.
جعفریان: اعیاد شعبانیه و روز جوان را تبریک میگویم روز جوان قدیم، جدید و آینده را تبریک میگویم آرزو میکنم که در سراسر کشور در هر جای دنیا زندگی میکنند موفق و موید و پیروز باشند. مالیات بر عایدی که دوستان بحث میکنند آن چیزی که ما در سال ۱۳۴۵ قانون مالیات بر عایدی داشتیم تا امروز خیلی فرق میکند. دلایل مخالفتم این است که مجلس مان متاسفانه بخشی نگر بوده این قانون یک طرحی را داده با نمایندگان محترم مجلس سال ۱۳۹۶ تا ۱۳۹۸ نشستیم با یک گروه کارشناسی تدوین کردیم لایحهای را که براساس آن پیشنهاد دادیم که بیاید این را لایحه کند و به مجلس شورای اسلامی بدهد برای بررسی و تصمیم گیری، طرحی که دو سال روی آن کار کارشناسی کردیم نشست بحث کردیم دو سال که چگونه باید مالیات عایدی سرمایه گرفت. در جامعهای که تورم ۶۰ درصدی دارید و افزایش قیمت کالاها را دارید از آن طرف هم حسابرسی تورمی ندارید چگونه میخواهید مالیات بر عایدی از مردم بگیرید در واقع دارید دست در جیب مردم میکنید. من با این روش قانون نویسی که هر بندش را به تفسیر است و هر بندش براساس این نظریه مجری قانون میخواهد اجرا کند مخالفم قانون باید مقبولیت جامعه را داشته باشد. تورم را بگیرید بعد بیایید مالیات بر عایدی را بنویسید مالیات بر عایدی کسی که متولد در کشورمان میشود آن موقع کارشناسان بودیم و بحث میکردیم کسی که در کشورمان متولد میشود میباید در چارچوب این قانون دارای شناسه اقتصادی باشد. بعد خانواده هم همچنین و بعد همه امکانات را دولت به او بدهد. ملاحظه میکنید در کجای ایران در کجای این کشور که الان دارید زندگی میکنید در بخش درمانش در بخش بهداشتش در بخش آموزشش در بخشهای دیگر شما دارید صددرصد به آنها امکانات میدهید. بعد هم میخواهید قانون برای مالیات بر عایدی قانون مالیات بر عایدی چه تفسیری از آن دارید میکنید.
جعفریان: قرار بر این بود که ما به ازا گرفته شود. در تورمی که شما ایجاد کردید آیا ما به ازا میتوانیم محاسبه کنیم و مالیاتش را مطالبه کنیم؟ نه، حسابرسی تورمی در این مملکت نداریم الحمدالله، بارها داد زدیم گفتیم نکنید، نمایندگان محترم مجلس به نظرم با این طرحی که دارند همه اش براساس ماده ۴ و فلان قانون پایانه فروشگاهی خود قانون پایانه فروشگاهی که مستحضرید در آبان سال ۱۳۹۸ تصویب نهایی شده تا امروز قابل اجرا نیست ۱۵ ماه به دولت ۱۸ ماه به دولت فرصت داده بودند که زیرساخت هایش را آماده کند این قانون را اجرا کند. این طرح از همان گرفته شد؛ بنابراین معتقدم که این باید مالیات بر عایدی باشد ولی نه به این شکل و شمایلی که امروز در طرح وجود دارد.باید کارشناسی بیشتری شود. میگویم شاید صد صفحه جزو را بحث و بررسی کردیم آن موقع از کشورهای دیگر هم آمدیم گفتیم از تجربیات آنها استفاده کنیم نمایندگان محترم مان به تجربه دیگر کشورها نمیخواهد نگاه کنند میگویند ما خودمان بنویسیم این نمیشود دنیا ببینید چگونه عمل میکند ما هم آن طوری عمل کنیم.
سوال: علل موافقت تان چیست؟
عزیزی: مالیات بر عایدی سرمایه پایه مالیاتی است که در اکثر کشورهای دنیا وجود دارد و خیلی ابداع خاصی از سمت ما نیست گرچه بومی سازی باید بشود و بخشی شده در طرحهایی که در مجلس وجود داشته و قبل از سال ۱۳۶۶ این پایه مالیاتی را در کشور داشتیم و شاید اصطلاحی تا سال ۸۰ اصلاحیه ۸۰ که متاسفانه از آن تاریخ حذف شده البته با این عنوان نبوده یکی از موادی بوده که در قانون مالیاتهای مستقیم بوده از آن به بعد جالب است که بگویم مردم که میخواهند به نمایندگان شان رای بدهند بدانند که ۱۶ سال است که جریانات مختلف مردمی و کارشناسی دارند تلاش میکنند این طرح تصویب شود وای کاش سایر موضوعات کشور همین قدر بحث کارشناسی میشد یعنی این قدری روی این موضوع بحث کارشناسی انجام شده که فکر میکنم واقعا نه تنها کفایت میکند بلکه بیش از اندازه هم بوده است خاطرم است که در مجلس دهم با یکی از نمایندگان محترم صحبت میکردیم که این مجلس هم حضور دارند ایشان اصرارشان این بود که سوال شان این بود که در کدام کشور دنیا همچین کاری کردند گفتیم در همه کشورهای دنیا ولی یک مقدار فکر کردند گفتند ما شبیه کدام کشور دنیاییم گفتم بالاخره ما نفهمیدم باید کدام سوال تان را جواب بدهیم گرچه بالاخره درست است اصلش باید تجربه را دید بعد وارد اجرا شود که فکر میکنم به اندازه کافی دیده شده و هم دولت و هم مجلس و هم سایر قوا که تصمیم گیرند موافق این موضوعند.
عزیزی: طرحی که الان در مجلس است فارغ از نقاط قوت و ضعفش که در ادامه به آن می پردازیم مورد تایید کامل دولت است یعنی وزیر اقتصاد چندین بار اعلام کردند و حتی نامه زدند و مطالبه کردند از مجلس که چرا این صورتش به اندازه کافی نیست تصویبش همان طور که می دانید این طرح در این مجلس جزو اولین طرح هایی بوده که اعلام وصول شده منتهی هنوز که هنوز است تصویب نشده حتی آخرین باری هم در صحن تصویب شد و ایرادات شورای نگهبان منعکس شد به مجلس بیش از ۸ ماه دارد از آن روز می گذرد فلش بک می زنم می خواهم بگویم این بحث بحث عادی نیست از سال ۸۶ که این بحث شروع شد سال ۹۳ با مخالفت شخص رئیس مجلس وقت آقای لاریجانی و برخی از نمایندگان که بودند از دستورکار خارج شد و همین طور وزیر مسکن وقت چون در رابطه با بحث مسکن بود آن موقع از دستورکار متاسفانه خارج شد بعد از آن تلاش هایی دوباره انجام شد سال ۹۷ باوجود این که کلیاتش در کمیسیون تصویب شد منتهی هیچ وقت از کمیسیون اقتصادی مجلس خارج نشد کسانی که می خواهند به رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس رای بدهند باید این ها را در نظر بگیرند.
عزیزی: دوباره این دوره مجلس شد رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس مصاحبه کردند گفتند یعنی خرداد که مجلس شروع شد گفتند تا شهریور این تصویب خواهد شد سه بار جلوی مقام معظم رهبری در جلسه با نمایندگان اعلام شده که تصویب شده ما چیزی ندیدیم آیا این طبیعی است هر بار که سراغ این طرح می رویم و رفتند دوستان کارشناس در دوره های مختلف چند تا بحث مطرح شده که جامعیت ندارد گفتم جامعیت ندارد گفت باید دارایی های مختلف درنظر گرفته شود این را آوردند و اضافه کردند که به نظرم بخشیش نادرست بود و موجب کندی طرح شد و دوباره گفتند زیرساخت جامعه ای می خواهد متصل شود به سایر زیرساخت هایی که در کشور است این هم طبق همه بخش جامعی که هیچ وقت نمی رود این هم متصل شد و در این طرح است و معلوم نیست تا کی با آن شکلی که در طرح آمده اجرایی شود بحث دیگر شروع کردند گفتند آقا این معافیت ها بالاخره در همه دارایی هایی که داریم یک پیرزنی است که یک سرمایه ای در این حوزه دارد گفتند آقا آن سرمایه هم معاف یک مقدار هم در واقع طلا دارد طلا هم تا این حد معاف یک مقدار هم زمین دارد زمین هم کشاورزی به طور کل معاف، در واقع تصمیم سازان با این شیوه طرح را به طرح ضعیفی تبدیل کردند که شاید با ایجادش هم عده بسیار بسیار کمی مشمولش شوند که از این به عنوان یکی از نقاط قوت می شود گفت ولی نکته اینجاست که باز هم این طرح پیش نرفت این سوال جدی در مقابل مخاطبان است که حتی پیشنهادم این است که مردم باید موافق باشند نظرسنجی همین جا بگذاریم ببینیم مردم موافقند یا نه.
جعفریان: خوب به شرطی که مردم بدانند ما به مردم آموزش ندادیم به نظرم آقای عزیزی هم مخالف این قضیه اند به نوعی. ببینید همان طور که گفتند با اصل قانون در دنیا اگر است موافقیم در کشورمان مشروط بر این که همان جوری که گفتند جامعیت داشته باشد یعنی زیرساخت هایش را حاضر کنیم کجا زیرساختش را حاضر کردید اگر در دنیای دیگه تورمی که نیم درصد ندارد این چند سال البته سه چهار درصد شد همین کار را انجام نمی دهند.
عزیزی: یعنی آمریکا که صد سال پیش اجرا کرد با چه زیرساختی اجرا کرد؟
جعفریان: با زیرساخت هایی که خودش داشت.
عزیزی: چه زیرساخت هایی فرم هایش را شما دیدید جستجو کنید در اینترنت است.
جعفریان: اگر آمریکا صد سال پیش شروع کرد آمریکا الان ۲۵۰ سال است که بوجود آمده هنوز در خیلی از جاها اجرا نمیکند شما که بهتر از من میدانید اگر دارد اجرا میکند
عزیزی: روی مسکن اجرا نمی کند.
جعفریان: اصلا تورم ندارد.
عزیزی: تورم ندارد؟
جعفریان: به شما دارم میگویم در صد سال ۷ درصد تازه دو سال است که رشد کرده.
عزیزی: ۱۷۹ کشور دنیا که دارند انجام می دهند تورم ندارند.
جعفریان: چند وقت پیش از کشوری آمدم تازه شده ۵ و ۸ دهم درصد نیم بوده بعد داشتم میآمدم گفتم سرمایه گذاری ۸۰۰ میلیون دلار بیار بعد ۴ و ۲ دهم میلیارد دلار بهت وام میدهم با بهره زیر ۴ درصد، کجاییم ما، کجا داریم فکر میکنیم، نه نمیشود.
عزیزی: شما را نمی دانم کجایید ما همین جاییم.
جعفریان: ببینید به شما می گویم این قانون هم اگر یادتان باشد یک منحنی داشتیم درآمدی هزینه کشور چند بود ۸ در منحنی مان ۸ بود امروز مالیات افزوده داریم می گیریم مالیات بر خانه های خالی می گیریم مالیات بر خودروهای گران قیمت تصویب کردیم می خواهیم بگیریم داریم می گیریم مالیات بر مستغلات و باغ ویلاها داریم می گیریم.
عزیزی: در آن کشوری که شما رفتید این ها را نمی گرفتند؟
جعفریان: نه این جوری حساب نمی کنند می خواهم بگویم آن منحنی چرا رشد نمی کند چرا منحنی به ۱۲ درصد نمی رود بعد هم من نمی گویم این ها را اجرا می گویم قانون به درستی بنویسیم بخشی نگر نباشیم مجلس مان متاسفانه بخشی نگر است باید ملی محور باشد باید در همه ابعاد کشور باشد من از فلان استان آمدم نماینده شدم فکر کنم آن چه که در استانم است و باید آن را برای آن استان بخواهم نمی شود این قانون اگر قرار است مصوب بشود چون تفسیر دارد شما همین الان گفتید من هم گفتم یک خانه که دو میلیارد تومان خریدم در سال ۱۳۹۳ مثلا امروز شده ۳۰ میلیارد تومان.
عزیزی: طبق قانون معاف است
جعفریان: ۱۵ میلیارد معاف است بالای ۱۵میلیارد باید مالیات بدهیم.
عزیزی: کجا کدام طرح
جعفریان: همین مالیات بر عایدی همین که الان دارند اجرا می کنند.
عزیزی: یک واحد مسکونی معاف است شما اشتباه خواندید؟
جعفریان: من سرمایه دارم من که یک واحد مسکونی دارم کجا گفته معاف است برای خود بچه های مالیاتی برگ مالیاتی مطالبه کردند.
عزیزی: اصلا قانون تصویب نشده چطوری شده
جعفریان: کجا تصویب نشده قانون مالیات بر خانه های خالی و خانه های دیگر تصویب شده و عملیاتی شده.
عزیزی: خب نه، شما دارید درخصوص مالیات بر عایدی سرمایه صحبت می کنید.
جعفریان: بله، این قانون تصویب نشده بله می گویم انتقال آن که الان مصوب کردیم چه شده می خواهم بگویم باید زیرساخت حاضر باشد قبل از همه تورم به زیر عدد یک رقمی بیاید آن وقت بتوانید قانون مالیات بر عایدی اجرا کنید.
عزیزی: یعنی سایر کشورها که اجرا کردند تورم هایشان
جعفریان: بله، بله، بله
عزیزی: چرا پس اول عایدی بر سرمایه را اجرا کردند بعد تورم شان کاهش پیدا کرد.
جعفریان: چرا ۱۳۴۵ قانون سی جی تی نوشتیم گفتیم برای این که کشور تورم نداشت برنج سیزده سال یک قیمت بود.
عزیزی: جداً؟
جعفریان: کبریت یک ریال بود، شما شاید به سن تان نرسد ولی به سن من که می رسد. من که دیدم تورم نداشتند. تورم در حد صفر بود و این قدر جذب سرمایه سال ۵۰ و ۵۲ کرده بودیم که نمی توانستیم خرج کنیم مجبور بودیم وام بدهیم.
عزیزی: خیلی وقت است که با دیدن و این ها نیست سایت دارد آمار دارد.
جعفریان: خود من الفبای اقتصادی را بلدم شاگردی کردم چرا باید به کشورهای دیگر وابدهیم نمی تونیم جذب سرمایه کنیم برای این که تورم ایجاد می شد اقتصاددان ها وقتی نمی دانستند ما امسال الان سال هاست که اقتصاددان هایمان رفته اند خانه نشسته اند اندیشمندانمان در خانه ها نشستند یک سری مثل من کارشناس آمدیم وسط صحنه و صحنه گردانی می کنیم ولی دانشمندان مان کجایند دانشمندان اقتصادی مان کجایند چرا نیامدند پای کار چرا نمی آیند هر روز می آیند صحبت می کنند آقا این راه براه نیست راه باید زیرساختش حاضر باشد بعد اجرای قانون داشته باشد ببینید این که شما می گویید با اصلش موافقم.
عزیزی: این جمله را همیشه می شنویم که هیچ کس مخالف نیست.
جعفریان: موافقم ولی با روشی که می خواهد اجرا شود با این قانونی که نوشته شده با تفسیرهایی که از این قانون داریم می کنیم نمی شود، نمی شود.
عزیزی: چون ایشان سن شان هم می رسد سال ۱۳۴۵ موافق بودند با آن طرح آن موقع هم زیرساختی نداشتیم با آن زیرساخت در حوزه مسکن اجرا کردیم.
جعفریان: بهترین قانون را نوشتیم همین امروز هم قانون هزار و سیصد چهل پنجاه را اجرا کنید با همه تشکیلات بهتر از این است.
عزیزی: صحبت تان این است که طرح اگر درست نوشته شود بدون زیرساخت های پیچیده هم قابل اجراست. دست شما درد نکند منظور من هم همین بود. بحث دوم بحث تورم ببینید اولا تورم که متاسفانه طرحی که در مجلس است تعدیل شده.
جعفریان: چقدر تعدیل شده؟
عزیزی: متاسفانه ببینید
جعفریان: استاد عزیزی بانک مرکزی ۴۱ و ۶ دهم درصد تورم اعلام می کند آمار بانک مرکزی آمار
عزیزی: می خواهم مردم را آگاه کنم.
جعفریان: خدا خیرت بدهد.
عزیزی: مالیات عایدی بر سرمایه این است که از ما به التفاوت قیمت زمانی که ملک گرفته شده ملک یا آن دارایی که بالاخره ارز و سکه هر چیزی بحث خودرو که مشمول است لحظه ای که دریافت شده تا لحظه ای فروخته می شود این ما به التفاوت گرفته می شود طرحی که در مجلس است برخلاف خیلی از کشورهای دنیاست به ندرست کشورها تورم را درنظر می گیرند برخلاف آن حرف نادرستی که در ایران گفته می شود که تورم حتما باید درنظر گرفته شود کشورهای بسیار کمی این کار را می کنند اتفاقا کشورهایی که تورم شان بالاست این کار را نمی کنند.
جعفریان: آقای عزیزی کدام کشورها تورمی که این قانون اجرا می کند تورم بالای ۱۰ دارد یک کشور به من نشان بدهد یک کشور ۱۰ تا نمی خواهم یک کشور.
عزیزی: اشکال شما این است که وقتی تاریخ را می بینید باید ببینید
جعفریان: همین الان را می گویم
عزیزی: از سال ۱۸۷۰ که در فرانسه شروع شده با این شکل جدیدش اجرا شده سی چهل تا کشور متاسفانه مثل ما عقب بودند و این طرح را در سال های اخیر تصویب کردند و به قول شما تورم بالاخره در این سال های اخیر کاهش پیدا کرده است.
جعفریان: شما یک کشور آسیایی به من نشان بدهید که بالای ۱۰ تورمش باشد اروپایی نشان بدهید و امریکایی هم همچنین.
عزیزی: دو تا نکته گفتم نکته اول به اشتباه این کار در این طرح انجام شده و هیئت نظارت سیاست های کلی مجمع تشخیص مصلحت نظام به اشتباه گفته اند که باید تورم تعدیل شود در طرح به صورت کامل این در چه حالی است در حالی که اولا همه فعالیت های عادی افراد و فعالیت های تولیدی از این طرح معاف شده یعنی مثلا خانواده ای به تعداد افراد بالای ۱۸ سال خودش معافیت ملک دارد در حوزه طلا بیش از در واقع ۲۰۰ گرم معافیت دارد برای هر فرد و این ها، این ها داده شده اشخاصی که مانده اند اشخاص عادی نیستند بعد آمدیم گفتیم باید به این ها جایزه بدهیم کسانی که آمدند در واقع دارایی گرفتند حبس کردند این را و باعث افزایش تقاضای نقدینگی شدند باعث افزایش تورم شدند و باعث سفته بازی شدند به این ها یک جایزه ای هم دادیم گفتیم آقا شما عزیزم گرفتی در واقع ملک را به کشور ضرر زدی بیا برایت حفظ دارایی هم می کنم. اتفاقا کشورهایی که تورم پایین تری دارند می خواهم به شما اثبات کنم با عدد و رقم که اتفاقا در کشورهایی که تورم شان پایین تر است باید تعدیل بکنند چون فرض کنید در کشور امریکا میانگین تورم ۴ درصد بوده بجز سال های اخیر و این ها ۴ درصد بوده میانگین افزایش قیمت مسکن ۶ درصد بوده است اگر این را تعدیل کند یعنی بخش عمده ای از آن افزایش قیمت مسکن تورم بوده به قول شما نظر من متفاوت است یعنی باید دو سومش تورم، در کشورمان فرض کنید اگر میانگین ۲۵درصد بوده میانگین افزایش قیمت مسکن ۵۰ درصد حدودی اعداد را داریم می گوییم تعدیل تورم در آن جا واجب تر است یا در کشورمان، اتفاقا نظرتان را آقای ترامپ هم داشت در ابتدای ریاست جمهوریش که چون ایشان طرفدار ثروتمندان بود بالاخره نماینده آن ها بود در دولت امریکا گفت باید تورم تعدیل شود از سی جی تی چهار سال ایشان تلاش کرد و کارشناسان امریکا و اقتصاددان هایی که در خانه نشستند در آن جا از خانه شان بیرون آمدند و مخالفت کردند با رئیس جمهورشان و رئیس جمهورشان در روزهای آخر قبل از ریاست جمهوری شان گفت من اشتباه کردم و اقتصاددانان امریکا درست می گفتند مرکز پژوهش های مجلس امریکا گفت که عمده چیزی که از تعدیل تورم به دست می آید به یک درصد جامعه می رسد.
جعفریان: همین قانون خانهها را که میگویید مجلس تصویب کرد گفته خانه تا ۱۵ میلیارد تا ۱۰ میلیارد تومان بر اثر تورم خانه هم شده ۳۰ میلیارد تومان چرا باید به ازای آن مالیات بدهم. ببینید میخواهم بگویم مالیات بر عایدی سرمایه است این که گفتید فرهنگی دارم که در کشور ایران زندگی میکنم این که یک ریال پول در پایان ماه گیرم آمد به خانمم دادم برود طلا بگیرد طلا داشته باشی ۲۰۰ گرم معاف است.
عزیزی: شما چند گرم دارید؟
جعفریان: من ۷۵ سالم است ۵۰ سال است که ازدواج کردم شما می گویید ۲۰۰ گرم معافی.
عزیزی: چقدر باید معاف کرد شما بگویید همان قدر مثلا یک تن خوب است
جعفریان: این را رفتم مالیاتش را دادم از صرفه جویی ام رفتم خریدم مالیاتش را دادم مگه مالیات مضاعف باید بدهم آقای عزیزی عزیز نه من مالیات عملکردم را از پولی که درآوردم مالیاتش را دادم
عزیزی: دوباره اضافه بر ۲۰۰ گرم طلا خریدید فروختید درآمد مضاعف هم کسب کردید.
جعفریان: فرض کنید من کارمندم
عزیزی: مگه نگفتید از تجربه دنیا باید استفاده کرد. تجربه دنیا عایدی را بعد از درآمد می گیرند دیگه.
جعفریان: اون ها پول جمع نمی کنند مثل فرهنگ ما. ما پول جمع می کنیم به اضافه تورم ۶۰ درصد و صددرصد دارید این چه داستانی است که می گویید به اضافه من کارمند مالیاتش را دادم من صرفه جویی کردم مسافرت نرفتم لباس نخریدم پول پس انداز کردم دادم به خانمم سالی صد گرم دویست گرم خریدم بعد از ۵۰ سال در ۳۰ سال یک صرفه جویی پس انداز دارم به من می گویید ۲۰۰ گرم معاف است ما به ازای ۲۰۰ گرم باید بیایی مشمول مالیات بشوی چرا من حقوق بگیر مملکت بودم من که مالیاتش را دادم پس نباید مالیات مضاعف بدهم در درآمدهای مشاغل همچنین است اگر کم دادم باید بروی آن جا درست کنی.
عزیزی: چند نفر ۲۰۰ گرم در کشور دارند؟ آمار دارید.
جعفریان: فرهنگ مان این است می گفتیم چیزی بخریم برای عروسی بچه مان.
عزیزی: فرهنگ خوبی است یا فرهنگ بدی است؟
جعفریان؛ مشاور مالیاتی اتاق اصناف ایران: فرهنگ خوبی است، برای عروسی پسرمان، برای عروسی دخترمان، برای خریدن خانه مان هزینه کنیم.
وحید عزیزی؛ کارشناس اقتصادی: عروسی دخترتان، (خطاب به مجری) دخترشان معاف می شود دیگر.
جعفریان: گوش نمی دهید، من که به دختر ندادم، دختر می خواهم شوهر دهم، می خواهم جهیزیه بخرم با همین وسیله پس انداز کنند.
عزیزی: وسیله برای جهیزیه دختران گرفتید یا نه؟
جعفریان: من در طول سال گفتم نه مسافرت رفتم، این روال من است می خواهد دو مسافرت در سال برود نمی رود صرفه جویی می کند می گوید دو تا هزینه صرفه جویی می کنم بعد خانم برویم یک چیزی بخریم که تا دو روز دیگر خانه می خواهیم بخریم.
عزیزی: هزار گرم طلا می خرد؟
جعفریان: در طول ۴۰ تا ۵۰ سال بله باید بخرد، چرا نخرد.
عزیزی: طلا را می خرد با آن چیز دیگری بخرد.
جعفریان: نه او دارد برای بهره وری سرمایهاش نگه می دارد و تورم و الا پودر می شود.
عزیزی: عزیزم هیچ کس در دنیا عقلش نرسیده که این طور باید نگه دارد، فقط شما به عقلتان رسیده؟ این همه دنیا و علم، لااقل به ضوابطش پایبند باشید.
جعفریان: ما به ضوابطش پایبندیم دقیقاً. این که شما دوبار مالیات مضاعف از من بگیرید، هیچ جا درست نیست.
عزیزی: با تکرارش؛ مالیات مضاعف نمی شود. در دنیا مگر مضاعف نمی گیرند؟
جعفریان: نه، کجا تورم دارد در دنیا؟
عزیزی: بقیه دنیا مگر مضاعف نمی گیرند؟ من تورم را برای شما مثال زدم.
جعفریان: طلا را ۱۴ عیار هم نمی خرند، من دارم ۱۸ تا ۲۱ می خرم، آنجا؛ دنیا ۱۴ به زور در آسیا، به اروپای شرقی برو ۱۴ هم نمی خرد چون به قرمزی می زند. دوست عزیزم تو یک فرهنگی داری، در این فرهنگ می آید به هر دلیلی صرفه جویی می کند، به هر دلیلی، عدم امنیت شغلی است؛ یکی از آنها می دانم. عدم امنیت شغلی مکلف می کند ما ملت ایران را مخصوصاً بنگاه های اقتصادی باید صرفه جویی کنند.
عزیزی: النگو می خرند؟
جعفریان: همه چیز می خرند، ممکن است بروند سهام بخرند، ممکن است بروند فلان بخرند.
عزیزی: سهام معاف است.
جعفریان: مثال می زنم، در مثال که مناقشه نیست.
عزیزی: به خاطر همین مثال بازی ها جمع می شود، خراب می شود.
جعفریان: نمی شود، این که شما می گویید من می خواهم از این تورم مالیات بگیرم، ما با مالیات گرفتن از تورم صد درصد مخالفیم.
عزیزی: من کی گفتم، الان ببخشید آقای مجری یک تذکر دهید چون طرح تورم تعدیل شده، ایشان موافق طرح هستند، من مخالف.
جعفریان: نه شما گفتید همین الان تجدید نظر اشتباه کرده، نه من می گویم درست کرده، می گوید تورم را اول از بین ببر.
عزیزی: پس شما موافق طرح هستید.
جعفریان: در کلیات که اول عرض کردم با طرح موافقم؛ در کلیات آن. ولی وقتی که تورم در جامعه داریم میگویم این قانون را نمیشود اجرا کرد. شما میخواهید از ما به ازای تورمی که دولت روزی ۴۲۰ هزار میلیارد تومان در این اسکناس میکند، تورم ایجاد میکند، از تورم مالیات میگیرد، بعد بیاید این مالیات را به عنوان عایدی هم بگیرد. من میگویم نه، اینجا من مغایرت میبینم نه این که با اصل قانون. من که گفتم اصل قانون که ناطق است.
سؤال: شما فقط با قسمت تورمش مشکل دارید؟
جعفریان: من با قسمت تورمش مشکل دارم، اول از همه؛ ۱، ۲- این که ما به ازا، ما به ازا را چطور میخواهیم تفسیر کنیم؟ ممیزسالاری میآید. ممیز میکنم تشخیص میدهم امروز این است. اجازه بده ما اول برگ مالیات بکشیم بعد برو دفاع کن.
عزیزی: کجای طرح نوشته؟
جعفریان: همین طرح. شما بالاتر از این می خواهی که اگر کسی در پایانه فروشگاهی اجرا کند، مگر ماده ۹۷ قانون مالیات های مستقیم چه می گوید؟ می گوید اگر استاد عزیزی آمد اظهارنامه اش را داد، تو هم نداری مستنداتی، بقیه اش را پیدا نکردی، حق نداری برگ مالیات بگذاری روی آن.
عزیزی: کجای این طرح نوشته یک چنین چیزی هست؟
جعفریان: همه جای آن. وقتی در ماده ۱۰ به ماده چهار قانون پایه فروشگاهی اشاره می کند، و قانون دیگر مالیات های مستقیم الزامی می کند، این طرح، طرح تورم زاست، این طرح؛ خودش تورم زاست.
عزیزی: با تکرار یک کلمه؛ کلمه درست و غلط نمی شود.
جعفریان: نه.
عزیزی: بحث تورم را عرض کردم
جعفریان: نظرسنجی مردم را ببینید.
عزیزی: بارها نظرسنجی تلویزیون شده، الان هم اگر امکان نظرسنجی است می تواند انجام شود.
سؤال: شما به جز تورم، فرمودید؛ یک این که همسان سازی ممیزسالاری را اشاره کردید، دیگر چه؟
جعفریان: من تأسی از قانون می کنم. این قانون چون دارد از قانون پایانه فروشگاهی و قانون مالیات های مستقیم را در بر می گیرد، این طرح، به همین دلیل هم شورای نگهبان ایراد گرفته به این طرح و گفته به دلایلی که زیرساخت ندارد و جامعیت ندارد، نمی توانیم اجرا کنیم. این است که برگردانده به مجلس. مجلس آینده؛ نمایندگان مجلس اگر آمدند با شهامت و با درستی این قانون را نوشتند، منتظر باشند تا طرحی که دادند لایحه دهد. چرا دولت لایحه نمی دهد.
عزیزی: دولت موافقت کرده و اعلام کرده که موافقت کرده است.
جعفریان: دولت کارشناس اقتصادی آن چنانی نداشته با همین موافقت کرده است.
سؤال: آقای عزیزی چند نکته مطرح کردند؛ یکی تورم بود، یکی زیرساخت، یکی جامعیت، ممیزسالاری و تفاسیر متعدد از قانون، اینها را پاسخ می فرمایید؟
عزیزی: عرض کردم اول، کسانی که طرح را از مسیر خود منحرف کردند، در سالهای مختلف، دقیقاً همین مسیری که آقای جعفریان در این جلسه طی کرده، طی کردند. یک بحث این که گفتند حتماً این طرح باید یک زیرساخت پیچیده ای داشته باشد که بتواند اجرا شود. بعد به خاطر این حرف، دوستان کارشناس ما در مجلس یا نمایندگان آمدند طبق این حرف دوستان گفتند ما به خاطر این که دقت طرح مثلاًَ از ۸۰ درصد بشود مثلاً ۹۸ درصد، می آییم زیرساخت هایی به این طرح اضافه می کنیم و بالأخره یک بحث مفصلی هم به عنوان بستر اجرایی به آن اضافه شده و طرح هم قرار است بعد از اجرای این بستر اجرایی آماده شود. شما الان با چه مخالفید؟
جعفریان: در جامعه بیاورند تورم را حذف کنند، ما مخلص هم هستیم، گفتم تورم را حل کنند، جریانات را هم بیاورند ما حرفی نداریم.
عزیزی: تورم را دوباره برمیگردم. بحث زیرساخت را بگویم. با فرمایش این دوستان، مجلس به نوعی به نظر من مسیرش منحرف شد و رفت طرحی که نوشته شد ، شما فرض کنید دو سه صفحه خود محتوای طرح است، حدود هفت تا هشت صفحه زیرساخت اجرای طرح است که به نظرم این نیاز نبود، منتها دقتش را بسیار بیشتر هم میکند. این یک انحرافی دارد انجام میدهد، منتها طرح الآن با همین تصویب شده، با زیرساخت. شما با چه مخالفت میکنید اگر طرح را خواندید، زیرساختش هم کامل در آن است، گرچه من معتقدم شخصاً به عنوان یک کارشناس، به نظرم چنین زیرساخت پیچیدهای لازم نبود، کما این که سایر کشورها این را زمانی انجام دادند که اصلاً رایانه هم وجود نداشته و همان طور که خود آقای جعفری هم دفاع کردند ما قانونی داشتیم تا سال ۶۶ که آن موقع زیرساخت هایمان بسیار ضعیفتر بود، داشتیم اجرا میکردیم در حوزه مسکن، بحث بعد؛ میگویند تا زمانی که تورم حل نشود، ما نباید این کار را کنیم، که عرض کردم در تجربه دنیا هم چنین چیزی نداریم، مثلاً انگلستان در جنگ جهانی دوم وقتی دید اتفاقاً مردم روی میآورند به آن فرهنگی که شما درست میدانید و آنها غلط میدانستند، آمده آن جا وزن کرده و جلوی افزایش قیمت داراییها را با احتکار و گرفتن و حبس آنها، گرفته است؛ لذا ما تا به حال چنین چیزی یعنی در ادبیات دنیا هم چنین چیزی وجود ندارد که باید مثلاً تورم...، اتفاقاً یکی از عواملی که ما تورم در کشور داریم و نمیتوانیم جلوی آن را بگیریم با وجود این که همه راهکارهای کارشناسی را هم داریم انجام میدهیم، یکی همین جاست که باز گذاشتیم سیل هجوم به سمت نقدینگی به سمت داراییها را به اسم این که مردم، مردم، مردم. مردم اصلاً خانه هم ندارند مرد حسابی. کجا مردم، مردم. چند نفر در این کشور ۲۰۰ گرم طلا دارند که ما بیاییم به اسم مردم معافیت بگیریم تازه تا ۲۰۰ گرم هم میگیریم، دوباره قیودی هم میگذاریم که بیش از ۲۰۰ گرم است، بعد که پخش شد میآییم این جا مینشینیم میگوییم مردم را مشمول کردند. آمار هست.
جعفریان: من یکی از کسانی هستم که مخالفت معافیت های متعدد قانون هستم در سازمان هم معروف هستم که من ضد معافیت هستم، ولی معافیت باید ساماندهی شود. معافیت باید به کسانی که نیاز داشته باشند معافیت بدهیم. اما این که در هر شاخه ای معافیت بدهیم من موافق نیستم.
سؤال: آقای جعفریان بفرمایید که تورم و زیرساخت جامعیت هم توضیح دادند، قانع شدید؟
جعفریان: نه، متأسفانه با توجه به روندی که در کشور ما جاری و ساری است، من اعتقاد دارم که در بحث زیرساختها برای اجرای قانون، آمادگی کامل نیست. عرض کردم من با اصل قانون موافقم، ولی با روشی که گذاشته شده و این طرح که اقتباس از مبادی قانونی می کند که منجر به نظر شخصی خواهد شد، مخالف هستم و بعد هم عرض کردم؛ تا موقعی که جامعه که تورم بالایی، همان ۱۴ درصدی که استاد عزیزی می فرمایند داشته باشد، مخالف این هستم ولی از طرف دیگر همان طور که در گزارش دیدیم، اکثر دوستان بخش خصوصی من می گویند که اگر قرار است این قانون اجرایی شود و تورم داشته باشیم، یعنی سرمایه ما پودر می شود. بنابراین این گرفتن مالیات مضاعف که استاد مخالف این حرف بنده است که می گوید مالیات مضاعف نیست، در صورتی که من می گویم چون...
عزیزی: بخش خصوصی و کسب و کار چه ارتباطی دارد با دارایی؟
جعفریان: من وقتی فعالیت اقتصادی می کنم، منجر به چه می شود؟
عزیزی: آن حوزه شخصی شما می شود.
جعفریان: حوزه دارایی ما می شود. من اگر بخواهم حتی یک شرکت و فروشگاه دیگر اضافه کنم نمی توانم.
عزیزی: آن که معاف است.
جعفریان: من که گفتم اگر قرار است که آن جا برود قوی کند، برویم پی آی تی را قوی کنیم.
عزیزی: این که معاف است.
جعفریان: بروید مالیات بر جنب درآمد را بگیرید تا این قانونتان اجرایی شود.
عزیزی: دقیقاً یکی از کارهایی که تا حالا متوقف شده این طرح، یکی دیگرش هم آقای جعفریان دارند به ترتیب می فرمایند؛ یکی از بحث هایی که این بحث را همیشه منحرف می کند، این است که ما برویم، این که خود جامع شد، برویم یک چیز جامع تر از این است، می خواهم بگویم نظر شورای نگهبان را باید خودش اعلام کند.
جعفریان: نه من هم با نظر شورای نگهبان، هم با نظر تشخیص مصلحت هم با نظر بخش خصوصی آقای عزیزی مخالفت هستیم و با توجه به این که آنها حل نشده، امکان اجرای این قانون به درستی نیست، خودت هم بهتر می دانی تا مایی که عرض کردم. شما می خواهی از کجا مالیات بدهی بیشتر به مستغلات می خواهید بدهید و روی زمین، من که کمتر دارم، شما که بیشتر دارید ان شاء الله بروی آن قسمت. من که سرمایه گذارم، نمی آورم سرمایه ام را یک جا بایکوت کنم بروم فقط ملک بخرم اجاره بدهم یا فلان کار کنم. من یا بخش تولید یا بخش توزیع هستم. من در بخش خصوصیام.
عزیزی: شما معافید.
جعفریان: کجا معافم؟
عزیزی: ممیز کجای این طرح است؟
جعفریان: این طرح مالیات بر عایدی از کجا می خواهی بگیری؟
عزیزی: اصلاً آن املاکی که شما می سازید تخلف است.
جعفریان: شما مالیات خانه های خالی را چطور می خواهید تأمین کنید؟
عزیزی: خانه های خالی همان بحث عایدی سرمایه است.
جعفریان: مالیات وقتی تصویب شود، اجرای این به پایانه فروشگاهی، اجرای این به سامانه مؤدیان است.
عزیزی: هر موقع اجرایی شد، نه شما اگر موافقید که این پایانه های فروشگاهی باید اجرا شود، در خود طرح تصریح شده که چهار سال بعد از اجرای کارپوشه های پایانه های فروشگاهی اجرا خواهد شد. مشکل زیرساخت شما هم حل می شود.
جعفریان: این طور نیست. این نمی گوید این را. این که شما می فرمایید من موافقم. نوشته ولی چطور اجرا می شود؟ چهار سال؟ شما مالیات های پایانه های فروشگاهی را الآن نتوانستی اجرایی کنی چرا؟ کجای قانون هستی؟ نرو دنبال این قانون، آن قانونی که دارید بروید به درستی اجرا کنید.
عزیزی: نخواندید دیگر آقای جعفری.
جعفریان: من دقیقاً، مرد حسابی دیگر به من نگویید نخواندید، من حداقل پنج سال در مجلس بودم. حداقل در جریان هستم. به من دیگر نگویید نخواندی.
عزیزی: نوشته چهار سال پس از استقرار کارپوشه های فروشگاهی.
جعفریان: کارپوشه گفته کی باید تعیین کنید؟ فکر کنم ماده ۷ است، زیر ماده ۴ است. ماده کارپوشه ها.
عزیزی: شما می فرمایید زیرساخت، من می گویم نوشته که زیرساخت قرار است چهار سال بعد از آن اجرا شود.
جعفریان: استاد عزیزی همین الان هم شما می خواهید تفکیک کنید تجاری و غیرتجاری را نمی توانید.
عزیزی: چه ربطی دارد؟ این می گوید هر موقع تفکیک شد، آن موقع اجرا کنید.
جعفریان: این ماده دو است، می گوید همین الآن، ما بخشنامه شماره ۱۶ نداریم؟ ۳۱ فروردین ۹۹ را، مگر اجرا می شود؟ از شما می پرسم، شما که در سازمان بودی خوشبختانه. آن بخشنامه بسیار بخشنامه خوبی است، مگر ممیزی اجرا می کند همین الان؟ چرا اجرا نمی کنند؟ من پریشب با رئیس سازمان جلسه داشتم برای این قضیه، که منجر به یک توافق و دستورالعملی شود. می خواهم بگویم ما بخشنامه داریم، قانونی هم داریم الان، آنجا را درست اجرا کنید که منجر به این نشود که شما بیایید سرمایه من خانه ای که گرفتم دو میلیون تومان، ۳۰ میلیون تومان نشود.
سؤال: از نظر شما اگر به این شیوه ای که اشاره می کنید و با این ایراداتی که شما می گیرید، فکر می کنید چه آسیبی می رساند به مردم، به تولیدکننده های بخش های مهم اقتصادی دسته بندی کنید که پاسخ آن را از آقای عزیزی بگیریم.
جعفریان: من اعتقاد دارم اگر این قانون همان طور که عرض کردم، جامعیت آن، زیرساخت آن حاضر نشود، منجر به این شود که دست دولت بیشتر در جیب مردم باشد و بیاید از کسانی مالیات بگیرد که خدای ناکرده منجر به فرار سرمایه از کشور شود، من آن جا نگرانم.
عزیزی: شما چرا با مالیات بر حقوق مخالف نیستید؟ با مالیات بر حقوق مخالفید؟
جعفریان: نخیر.
عزیزی: چرا مخالف نیستید؟
جعفریان: هر کس در این کشور، منتها آن جا مخالفم.
عزیزی: مخالف باید باشید، طبق همین منطقی که گفتید باید مخالف باشید. مگر از جیب ملت بر نمی دارند؟
جعفریان: آن جا مخالفم که می گویی خط فقر ۳۰ میلیون تومان است از کارمند ۱۰ میلیون تومان معافیت به او می دهید من مخالفم. به مجلس می گویم تو که تصویب می کنی ۳۰ میلیون تومان خط فقر است، وقتی ۱۰ میلیون تومان به او معافیت می دهی، یعنی برو فرار کن، یعنی برو خلاف کن. به من ۴۷ میلیون تومان معافیت می دهی، در سال طبق ماده ۱۰۱ ، یعنی می گویی برو دروغ بگو، یعنی بگو خلاف کن. اینجا جلویش را بگیرد.
عزیزی: احسنت، پس شما می گویید دارید آن را می گیرد ولی مثلاً بگوید بالای پنج خانه داشته از اینها مالیات بگیرند ظلم است.
جعفریان: ببینید من می گویم در این مملکت هر کسی درآمد دارد باید مالیات از او بگیرید منتها بر اساس تناسب و واقعیت های قانونی، من نمی گویم نگیرید، کی گفتم نگیرید. من خود دنبال این هستم که فرار مالیاتی را جلویش را بگیرند اما این که چگونه بگیرند و با چه ابزاری بگیرند و با چه منطقی بگیرند، آن را من مسئله دارم. من کی گفتم نگیرید.
سؤال: آقای جعفریان فرمودید منجر به فرار سرمایه می شود، دست دولت در جیب مردم می رود.
جعفریان: شما این را قبول دارید تبعیض قانونی ماده ۱۰۱ و ماده ۸۴ است، این را قبول دارید؟
عزیزی: امسال برطرف شد. در بحث ما نیست.
جعفریان: نه تازه دارد یک قری جدیدی می زند که اگر فلان کار را کردی آن وقت بیا تو معافیت ۱۴۰ میلیون تومان را بگیر.
سؤال: آقای جعفریان شما نکته دیگری نداشتید؛ فرار سرمایه فرمودید که به فرمایش شما دست دولت در جیب مردم بیشتر می شود، دیگر چه مشکلی؟ چه مسائلی ایجاد می کند؟
جعفریان: تفکیک حساب های تجاری و غیرتجاری چگونه است؟ کدام آیین نامه طبق ماده دو قانون فضای بهبود کسب و کار مصوب ۱۳۹۰ ما بخش خصوصی را اصلاً دعوت نمی کنیم. آقای دکتر شما می دانید در تدوین آیین نامه ها در بانک مرکزی و بانکهای چند نهاد دولتی و چرا از ما کمک نمی گیرند ما بخش خصوصی را به بازی نمی گیرند، خودشان هم از این به بعد در اتاق های در بسته می مانند، من چه کار باید کنم؟
سؤال: آقای عزیزی اشاره کردند به فرار سرمایه، به دست دولت در جیب مردم، حساب های تجاری و شخصی و غیره، چالش هایی که ایجاد می کند، برای مردم عادی چه چالشی ایجاد می کند اجرای این طرح؟
عزیزی: برای مردم عادی هیچ چالشی به نظرم طرحی که الان در مجلس تصویب شده ندارد، چرا؟ چون معافیت های بسیار زیادی داده شده؛ در حوزه املاک نفری یک واحد مسکونی و بیش از آن حتی سرپرست خانوار، در حوزه طلا و ارز، در واقع معافیت پایه ای داده شده که عمده مردم حتی فکر داشتن آن را هم نمی کنند مثل آقای جعفریان، ولی بحث بعدی این است که جملاتی تکرار می شود، این جملات زیباست ولی معنای خاصی ندارد، مثلاً دست در جیب مردم می کنند مالیات می گیرند، بقیه مالیات ها را مگر چطور دولت اخذ می کند؟ مسئله اینجاست. اتفاقاًَ این است، ما دلمان برای مردم باید بسوزد.
جعفریان: کی برای مردم گزارش دادید ما دو برابر فروش نفت امسال در نانوایی اول مالیات گرفتیم؟ شما بهتر از من می دانید.
عزیزی: شما که می گویید من با اصل ماجرا مخالف نیستم؟ بعد جملاتی می گویید که اتفاقاً هم با اصل مالیات مخالفید، هم با اصل مالیات بر عایدی سرمایه.
جعفریان: من دقیقاً با اصل آن موافقم، چون بازتوزیع ثروت در جامعه است. دقیقاً از اینها که درآمد دارند باید بگیرند و توزیع کنند به بخش پایینی. منتها به درستی بگیرند. من کی گفتم نگیرند؟ شما طبق اصل ۵۱ قانون اساسی مگر میتواند غیر این باشد؟ هست.
عزیزی: احسنت، بحث ما قانون است. اتفاقاً این بحث را برای اینجا گذاشتند چون انتخابات مجلس، مجلس باید این قانون را تصمیم بگیرد که تصویب کند یا نکند. خیلی بحث شده، شما که مشاور اتاق اصناف هستی، اتاق اصناف زیر این طرح را امضا کرده، یعنی کل نمایندگان بخش خصوصی شاید شما تشریف نداشتید اما از نمایندگان دیگرتان هم زیر این طرح را در کمیسیون اقتصادی مجلس قبل از این که برود به صحن امضا کردند، کل نمایندگان همه تشکل هایی که از بخش خصوصی در مجلس حضور دارند. پس خواهش می کنم اگر شما شخصاً مخالفید، بخش خصوصی موافق است یا مثلاً یک نفری ممکن است شخصاً مخالف باشد به دلیل این که اشتباه برداشت کرده از طرح. بحث بعدی زیرساخت را فرمودند، ابتدا بحث مردم را تمام کنم، بارها چه در بیرون از صدا و سیما و خود صدا و سیما نظرسنجی شده، مردم با اختلاف فاحشی به مالیات بر عایدی سرمایه رأی دادند. همه هست، در جواب شبکه های سیما هم می توانند بازنشر کنند در افکار مردم جستجو کنند. مردم خودشان جستجو کنند. اتفاقاً بحث اینجاست؛ یک افرادی هستند اقتصاد دستشان است، اقتصاد یعنی چه؟ یعنی دارایی ها دست آنهاست، آنها ولی متضرر می شوند، باید هم متضرر شوند، اصلاً وظیفه حاکمیت طبق وظیفه این است که...، ادعای شما؛ موضوع بحث ما نیست، من هم کارشناس آن نیستم. ولی بحث بعدی این است که تعداد کمی از افراد در جامعه هستند که دارای دارایی هستند، خیلی از مردم اصلاً خانه ندارند که بدانند که اصلاً مالیات بر عایدی سرمایه چگونه وضع می شود؟ خیلی از مردم یک واحد مسکونی به زحمت خریدند. خیلی ها، خیلی تلاش کرده باشند در واقع جزو دهک های بالا باشند، یک واحد مسکونی اضافه دارند و اجاره می دهند و اصلاً خودشان را مشمول این نمی دانند. اتفاقاً کسانی که خود را مشمول نمی دانند، خیلی دارایی هایشان متفاوت با این چیزهاست که گذاشته شده است. پس با مردم کاری ندارند.
جعفریان: مردم اینجا کار دارند. تا آن سرمایه دار نباشد نمی تواند کارگاهی تأسیس شود.
عزیزی: من کاری ندارم، چه کسی می گوید باشد یا نباشد؟ من می گویم مالیات باید بدهد، همان طور که یک فردی دارد کارمندی که شما دلتان برایش می سوزد دارد مالیات می دهد، کسی که درآمد هنگفت از عایدی دارایی دارد باید مالیات بدهد. سرمایه تولید است، سرمایه در سرمایه گذاری است. سرمایه ای که زیر لحاف و متکا بگذارید، به درد کشور نمی خورد، هیچ کشوری؛ آن کشورهایی هم که شما دیدید نمی گذارند این اتفاق بیفتد.
جعفریان: پول اگر برود زیر لحاف یعنی عدم امنیت است، اعتماد متقابل است، شما در جامعه اعتماد به وجود بیاورید، همه پولها بیاید بیرون. چرا در رژیم شاه این حرفها نبود؟ چرا در رژیم سابق این حرفها نبود؟ همه پولها در خیابان بود، یعنی همیشه.
عزیزی: جداً. جدی می فرمایید؟
جعفریان: بله باید اعتماد به وجود بیاورید. ببینید ما اینجا نشستیم در شبکه ملی و همه دنیا دارند می بینند.
عزیزی: چون پولی نبود، جایی باشد.
جعفریان: از سال ۵۰ ما پولدار شدیم نسبت به وضعیت خودمان، خیلی هم پولدار شدیم.
عزیزی: شما شاید پولدار شدید، مردم پولدار نبودند.
جعفریان: کشور ایران پولدار شد. منتها نمی توانستند هزینه کنند. شما بهتر می دانید در اقتصاد.
عزیزی: نه اتفاقاً من با شما مخالفم.
جعفریان: الان باید جذب سرمایه کنند، اشتغال ایجاد کنند. نباید کاری کنم خدای ناکرده...
عزیزی: جذب سرمایه هم داخلی، هم خارجی افزایش پیدا کرده امروز نگران نباشید.
جعفریان: افزایش پیدا کرده؟
عزیزی: بله.
جعفریان: آمار، آمارِ شماست، اگر این طور باشد، چرا جامعه این قدر بیکار دارد؟ چرا؟
عزیزی: درصد بیکاری هم کم شده. شما در اتاق اصناف هستید.
جعفریان: می بینید که مردم گرفتار هستند.
سؤال: آقای جعفریان جمع بندیتان را راجع به عایدی بر سرمایه بفرمایید.
عزیزی (خطاب به جعفریان): ما که داخل کشوریم، شما که معمولاً خارجید باید مردم را ببینید.
جعفریان: مهندس من خودم در این مملکت یک عمری ۷۵ سال دارم زحمت میکشم، ۵۲، ۴۷ سالی که خودم کارخانه و تشکیلات داشتم نفرمایید، یک تعدادی همین الان هم پرسنل دارم اشتغال زایی میکنم برای آنها. من بحثم این است؛ ما با کلیات قانون مالیات بر عایدی موافقیم مشروط بر این که آن سه چهار حقیقتی که گفتم؛
۱- حداقل باید تورم دیده شود، حسابداری تورم ایجاد شود، اگر قرار است تورمی داشته باشیم، حسابداری تورمی ایجاد شود، آن چنان که در آمریکا حسابداری تورمی ایجاد شد.
۲- زیرساخت هایش حاضر شود.
۳- این قوانین متعددی که داریم برویم این قوانین را به درستی اجرا کنیم تا این شکاف طبقاتی کم شود و بازتوزیع ثروت به درستی انجام بگیرد و آن زیرساختها را اگر داشته باشیم و بازتوزیع درست انجام شود و تورم نداشته باشیم، ما حرفی نداریم. بیاییم این کار را انجام دهیم.
سؤال: آقای عزیزی جمع بندی می فرمایید؟
عزیزی: من در بحث پایانی خطاب به مردم عرض می کنم خواهشم این است که در مدت پایانی که در این مجلس باقی مانده و چه مجلس بعد، رأیی که می دهند این امتداد دارد این انتخابات و باید پیگیری کنند رأیشان را و اجازه ندهند کسانی با اسم افزایش برابری در کشور و افزایش عدالت رأی بیاورند و خلاف آن عمل کنند و اگر هم قانونی در راستای افزایش برابری تصویب می کنند در راستای کاهش تورم تصویب می کنند طوری ماهیتش را تحت تأثیر ذینفعان تغییر دهند که متأسفانه با همین بحث تعدیل تورم و غیره، خلاف آن شود و به ضرر آحاد جامعه شود، اینها نیاز به دقت دارد و مردم ما؛ مردمی هستند که پیگیر هستند و اجازه نمی دهند که این اتفاقات بیفتد.
جعفریان: همین طور کارشناسانی به مجلس بفرستند که کارشناس آن بخش باشند نه تصمیم بخشی نگری بگیرند. تصمیم کلی و ملی بگیرند. اگر سرمایه ملی جذب نشود اشتغال ایجاد نمی شود.
عزیزی: فریب ذینفعان را نخورند مخصوصاً در طرح های کلیدی با اسم های جامعیت و زیرساخت ها، طرح های جدی را به عقب نیندازند.
جعفریان: الان دیگر ما درآمد کمتر داریم، در بخش پیشگیری...
عزیزی: شما که الحمدلله همیشه در مجلس حضور دارید، ما تا حالا جلسه حاکمیتی نبوده که شما نبوده باشید در مجلس. نمی دانم چه کسانی را فرمودید خانه نشین کردند، شما که همیشه الحمدلله در همه جلسات حضور دارید و به نمایندگی از آنها حضور دارید.