• شهروند خبرنگار
  • شهروند خبرنگار آرشیو
امروز: -
  • صفحه نخست
  • سیاسی
  • اقتصادی
  • اجتماعی
  • علمی و فرهنگی
  • استانها
  • بین الملل
  • ورزشی
  • عکس
  • فیلم
  • شهروندخبرنگار
  • رویداد
پخش زنده
امروز: -
پخش زنده
نسخه اصلی
کد خبر: ۴۲۳۲۹۸۳
تاریخ انتشار: ۲۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۶:۵۵
آذربایجان غربی » اجتماعی

كاروان‌سرای شركت نفت ارومیه، كاروان‌سرایی در مسیر جاده ابریشم

کاروان‌سرای شرکت نفت ارومیه از جمله کاروان‌سراهای تاریخی آذربایجان غربی بوده که در مسیر جاده ابریشم قرار گرفته است.

كاروان‌سرای شركت نفت ارومیه، كاروان‌سرایی در مسیر جاده ابریشم

بهروز خان‌محمدی، باستان‌شناس اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی آذربایجان غربی در یادداشتی نوشته است: آذربایجان غربی به لحاظ همجواری با کشورهای ترکیه، عراق و آذربایجان همواره در طول تاریخ یکی از نقاط پررفت و آمد منطقه بوده و به روایتی دروازه اروپا محسوب شده است، بر همین اساس، وجود راه‌های باستانی متعدد مواصلاتی با کشورهای همجوار نیز در این استان قابل تصور است.

اما خلاء و یا حداقل کمبود پژوهش­های مرتبط با موضوع، باعث عدم آگاهی از وضعیت راه‌ها، مسیرهای مواصلاتی، کاروان‌سراها و اقامتگاه‌های احتمالی احداثی و غیره شده است.

کاروان‌سراهای شناسایی شده در استان بسیار محدود و موردی بوده و تاکنون در این زمینه تحقیق جامعی صورت نگرفته است، کاروان‌سرای جنب شرکت نفت در میدان ولیعصر ارومیه و ابتدای بلوار شهدا قرار گرفته و از همین رو به این نام معروف شده است.

در گزارش ثبتی، این اثر را کاروان‌سرایی از اواخر دوران قاجار و اوایل دوره پهلوی می­دانند، شباهت پلان این بنا با کاروان‌سرای شاه عباسی جلفا قابل توجه بوده ولی کاروان‌سرای جلفا در دوره صفوی ساخته شده است.

این کاروان‌سرا برای مدت‌ها خارج از محدوده شهر ارومیه و با فاصله چند صد متری از دروازه بالو، یکی از هفت دروازه ارومیه، واقع شده است با گسترش ساخت‌وساز­های شهری، امروزه کاملاً در میان بناهای شهری محصور شده است.

با تلاش کارشناسان اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی آذربایجان غربی، سرانجام این اثر مستند­نگاری و نقشه­‌برداری شده و در سال 1380 با شماره 5071 در فهرست آثار ملی کشور جای گرفت.

ویژگی‌های معماری

این بنا به فرم مستطیلی به مساحت تقریبی چهار هزار متر است و از سه جهت شرق، غرب و جنوب با بناهای مجاور تلفیق شده و از ضلع شمالی به بلوار شهدا منتهی می‌شود که در گذشته نیز مسیر مواصلاتی ارومیه_سلماس بوده است.

ورودی اصلی بنا در این ضلع بوده و شامل سردر بلندی است که دو اتاق در دوطرف آن با پلان مشابه برای کنترل ورود و خروج، نگهبانی و ارائه خدمات مختلف به مسافران از قبیل خواروبار فروشی، نانوایی و غیره تعبیه شده است.

حجره­های کاروان‌سرا، پیرامون حیاط مستطیل‌شکل آن در اضلاع شرقی، غربی و جنوبی احداث شده است، در ضلع غربی و شرقی هرکدام 9 حجره و در ضلع جنوبی 10 حجره مشابه هم احداث شده، این حجره‌ها به وسیله درب‌هایی که در دیواره‌­های داخلی ایجاد شده، به یکدیگر متصل­اند.

در دو گوشه جبهه جنوبی، دو اتاق قرینه بزرگتر و تقریبا مربع‌شکل ساخته شده، این دو اتاق به لحاظ گنجایش بیشتر کارکرد متفاوتی نسبت به حجره‌­ها داشته‌­اند پوشش سقف حجره‌­ها به‌صورت طاق‌­های هلالی و با استفاده از آجر بوده و نورگیرهای کوچکی در برخی از طاق‌ها برای روشنایی بیشتر تعبیه شده است.

نمای ورودی حجره­‌ها نیز به صورت طاق هلالی اجرا شده و در بالای پنجره‌­ها به‌ویژه در محل اتاقک­‌های نگهبانی ورودی اصلی از طاق‌­های کمانی استفاده شده است.

مصالح

عمده­‌ترین مصالح به‌کار رفته در این بنای تاریخی آجر است، پس از آن به ترتیب سنگ و گچ قرار دارند، بدین صورت که پی­‌های دیوار به وسیله لاشه‌­سنگ ساخته شده و بدنه داخلی و خارجی بنا تا سقف از آجر است و پس از آن پوشش طاقی تمام سقف را در بر گرفته است.

در دیواره شمالی و محل ورودی، از اره‌های سنگی تا ارتفاع حدود 1 متر ایجاد شده و به روی آن با آجر کار شده است، امروزه تزئینات باقی­مانده بنا، آجر­کاری محدودی است.

در برخی قسمت‌ها به‌خصوص در محل طاق‌ها از تزئینات هره­چینی آجری به صورت محدود استفاده شده و در بخش سردر ورودی و پاطاق­‌ها از پیش‌آمد­گی آجرها برای تزئین استفاده شده است.

این کاروان‌سرا به لحاظ پلان در دسته کاروان‌سرای با الگوی پلان متفرقه طبقه‌بندی شده و مشابه کاروان‌سرای شاه‌عباسی جلفا و با آن قابل مقایسه است. این بنا به همراه کاروان‌سرای سیمون مهاباد، کاروان‌سرای جمال‌آباد و جاده سرو_ارومیه و کاروان‌سرای کوزه‌رش و آق‌زیارت سلماس، کاروان‌سراهای درون شهری خان میرهاشم و چیت ساران خوی و کاروان‌سراهای برون شهری قوردیک شاه‌عباسی و خان خوی، کاروان‌سراهای شناسایی شده محور فرعی جاده ابریشم هستند که از غرب دریاچه ارومیه و استان آذربایجان غربی عبور کرده و به سمت ترکیه امتداد می‌یابند.

این مسیر فرعی در نتیجه عوامل مختلفی همچون فصول مختلف سال، امنیت یا ناامنی جاده­ها، صعب‌العبور بودن یا دشواری پیمایش، به تناسب مورد استفاده قرار می­گرفته است.

بی‌شک کاروان‌سراهای موجود در این مسیر بیش از آنچه امروز باقی مانده، بوده که در اثر مرور زمان و مقاومت اندک مصالح و دلایل دیگر از بین رفته­اند.

این بنا از آثار ارزشمند تاریخی در شهر ارومیه است که ارزش‌های تاریخی آن چنانکه شایسته بوده شناخته نشده است، در حال حاضر، این بنا توسط اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی آذربایجان غربی در حال مرمت اساسی است.

امید که پس از مرمت  از آن با کاربری‌های فرهنگی مرتبط با جاده ابریشم همچون موزه هنرهای سنتی، فرش یا صنایع‌دستی، اقامتگاه‌های بوم‌گردی و غیره  مسیر جاده ابریشم در استان احیا و اقامتگاه‌های شناسایی شده آن سامان یابند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
گزارش خطا
Bookmark and Share
X Share
Telegram Google Plus Linkdin
ایتا سروش
عضویت در خبرنامه
نظر شما
آخرین اخبار
ضبط داور‌های غیرمجاز از مغازه گیاهان دارویی در ارومیه
ثبت‌نام جشنواره امتنان از کارگران و واحدهای نمونه چهارمحال و بختیاری
باد و باران در راه لرستان
ابلاغ دستورالعمل اجرایی ماده (۱۱) قانون احکام دائمی به دستگاه‌های اجرایی
برگزاری جشن تکلیف در شهرستان زهک
دستگیری سارقان قطعات خودرو
کاهش سلطه ترامپ بر حزب جمهوری‌خواه
بانوان فرهنگی علاوه بر انتقال دانش، انسان پروری می‌کنند
تقدیر نماینده ولی فقیه در گلستان از مدیرکل و معاونان صداوسیمای گلستان
گزارش میزان بارندگی در استان کرمان طی ۲۴ ساعت گذشته
بررسی مصوبات شورای فرهنگی عمومی استان سمنان
عملیات موفق امداد هوایی در زنجان برای نجات بیمار سکته مغزی
اجرای طرح‌های عمرانی در ۵۵ روستای بخش تخت سلیمان تکاب با حفظ بافت تاریخی
آغاز المپیاد ورزشی در زاهدان
افتتاح سالن ورزشی ریحانه النبی گلشهر
نماینده اروپا: اسرائیل دوام نخواهد آورد
نشست بانوان مدیر استان مرکزی با استاندار
مسابقه عکاسی «هایکو کتاب» در ارومیه برگزار می‌شود
برگزاری مراسم پایانی رویداد ایتاپ هوش مصنوعی در سلامت در اهواز
تشییع پیکر مادر شهیدان محمدی در اصفهان
  • پربازدیدها
  • پر بحث ترین ها
در نور آباد ممسنی ۱۰۱ میلیمتر باران بارید
سامانه پرقدرت بارشی در راه فارس
شهید رشید ستون اتاق فکر دفاع مقدس بود
نخستین پرواز آزمایشی هواپیمای بویینگ ۷۷۷ شرکت هواپیمایی ماهان
ثبت بارش باران در ۵۰ ایستگاه هواشناسی خراسان جنوبی
ثبت بیشترین میزان بارش استان بوشهر در عسلویه
هشدار درباره ورود سامانه بارشی جدید از سه شنبه به خوزستان
علیکردی تصاویر را دیده و شکایتی برای پیگیری موضوع ندارد
پرواز ناموفق تهران به بغداد
اجرای رسمی بنزین ۳ نرخی از بامداد امروز
تنش آبی نیازمند ساختار صحیح مدیریتی و اجرایی است
بازی‌های پاراآسیایی جوانان؛ ثبت ۸۱ نشان دیگر به نام فرزندان ایران
روایتی از ۲۲ آذر سالروز واگذاری سلطنت به رضاخان
اعلام پایان مأموریت سازمان ملل متحد در عراق
تغییر ساعت کاری دستگاه‌های اجرایی در دوره سرد سال
واژگونی اتوبوس مسافربری در مسیر سمیرم به یاسوج  (۳ نظر)
در نور آباد ممسنی ۱۰۱ میلیمتر باران بارید  (۲ نظر)
عراقچی: آمریکا در هیچ موضوعی صادق نبوده است  (۲ نظر)
نورآباد ممسنی با ۹۵ میلیمتر باران، در صدر بارش‌ها  (۱ نظر)
دشمن توان مقابله نظامی با ایران ندارد  (۱ نظر)
اعلام اسامی مسافران حادثه واژگونی اتوبوس یاسوج در جاده سمیرم  (۱ نظر)
بازگشت آموزش حضوری به تمام مدارس مازندران از شنبه ۲۲ آذر  (۱ نظر)
هشدار قرمز وقوع مه گرفتگی در خوزستان  (۱ نظر)
واژگونی اتوبوس مسافربری در مسیر سمیرم به یاسوج با سه کشته و ۱۵مصدوم  (۱ نظر)
بازی‌های پاراآسیایی جوانان؛ ثبت ۸۱ نشان دیگر به نام فرزندان ایران  (۱ نظر)
پاراآسیایی جوانان ۲۰۲۵؛ چمسورکی راهی فینال پاراتکواندو دختران شد  (۱ نظر)
اعلام وضعیت فعالیت مدارس در چهارمحال و بختیاری  (۱ نظر)
مدارس ابتدایی هرمزگان غیر حضوری شد  (۱ نظر)
تبلور معنای عمیق مادرانگی در وجود مادر دهگلانی  (۱ نظر)
آمار جنجالی زندانیان مهریه صحت ندارد  (۱ نظر)