• شهروند خبرنگار
  • شهروند خبرنگار آرشیو
امروز: -
  • صفحه نخست
  • سیاسی
  • اقتصادی
  • اجتماعی
  • علمی و فرهنگی
  • استانها
  • بین الملل
  • ورزشی
  • عکس
  • فیلم
  • شهروندخبرنگار
  • رویداد
پخش زنده
امروز: -
پخش زنده
نسخه اصلی
کد خبر: ۴۴۴۸۷۰۲
تاریخ انتشار: ۱۷ بهمن ۱۴۰۳ - ۱۶:۲۷
اقتصادی » صنعت

خصوصی‌سازی؛ درمانی حیاتی برای بیماری مزمن خودروسازی کشور

دبیر انجمن صنایع همگن نیرو محرکه و قطعه سازان خودروی کشور، واگذاری شرکت‌های خودروسازی از جمله ایران خودرو و سایپا را به بخش خصوصی ، درمانی حیاتی برای بیماری مزمن خودروسازی کشور عنوان کرد.

خصوصی‌سازی؛ درمانی حیاتی برای بیماری مزمن خودروسازی کشور

به گزارش تحریریه صنعت خبرگزاری صدا و سیما ، دبیر انجمن صنایع همگن نیرو محرکه و قطعه سازان خودروی کشور درباره واگذاری شرکت‌های خودروسازی از جمله ایران خودرو به بخش خصوصی افزود: ما به‌عنوان انجمن صنایع همگن نیرو محرکه و قطعه‌سازان خودروی کشور، موضعی شفاف و صریح درخصوص خصوصی‌سازی صنعت خودرو داریم و آن را امری ضروری و حیاتی می‌دانیم؛ تأخیر در این روند نه‌ فقط به صنعت آسیب می‌زند بلکه به مشکلات زنجیره تأمین و مردم نیز دامن می‌زند.

آرش محبی‌نژاد اضافه کرد: ما بسته پیشنهادی به وزارت صمت و ریاست سازمان گسترش ارائه داده‌ایم که در چارچوب آن، اگر واگذاری انجام بگیرد، مورد حمایت قطعه‌سازان قرار خواهد گرفت؛ به‌ویژه، خصوصی‌سازی صنعت خودرو را امری ضروری و حیاتی می‌دانیم و اعتقاد داریم که در این زمینه، تاخیر‌هایی نیز تا کنون رخ داده است.

دبیر انجمن صنایع همگن نیرو محرکه و قطعه سازان خودروی کشور گفت: بیش از ۲۰ نهاد دخیل در صنعت خودرو وجود دارد که هر کدام از منظر خود مسائل را می‌بینند، و نبود سیاست‌گذاری واحد در این زمینه باعث تعلل در تدوین و تصویب چارچوب درست خصوصی‌سازی شده است.

این فعال صنعت قطعه‌سازی کشور افزود: در حالی که خصوصی‌سازی ضرورتی غیرقابل انکار است و همه مقامات عالی‌رتبه نظام و قوانین، به‌ویژه اصل ۴۴، بر لزوم واگذاری بنگاه‌داری از دولت به بخش خصوصی تأکید دارند.

آرش محبی‌نژاد تاکید کرد: موضع انجمن صنایع همگن نیرو محرکه و قطعه‌سازان خودروی کشور در خصوص شرکت‌های ایران‌خودرو و سایپا  یکسان است؛ در مورد ایران‌خودرو، بخش قابل توجهی از مسیر خصوصی‌سازی طی شده است و درحال حاضر گروهی از سهام‌داران بخش خصوصی سهام قابل توجهی دارند.

دبیر انجمن صنایع همگن نیرو محرکه و قطعه سازان خودروی کشور اضافه کرد: نکته مهم این است که در غیاب سهام تودلی و با سلب حق رأی این سهام در صورت عدم وجود موانع قانونی دیگر، گروه مذکور قادر به تعیین مدیرعامل ایران‌خودرو و به‌دست گرفتن مدیریت آن خواهد بود.

دبیر انجمن صنایع همگن قطعه سازان خودروی کشور ادامه داد: ما به‌عنوان یکی از معدود تشکل‌ها، سندی شفاف و مکتوب در این زمینه تنظیم کرده‌ایم که در آن، شرایط و چارچوب‌های خصوصی‌سازی به‌طور دقیق ذکر و به مراجع ذی‌صلاح اعلام شده است. این سند تأکید دارد که اگر خصوصی‌سازی به درستی انجام گیرد، هم صنعت قطعه‌سازی و خودروسازی و هم مردم از آن منتفع خواهند شد.

به گفته آرش محبی‌نژاد، چارچوب خصوصی‌سازی شامل چهار بخش اصلی از جمله اول، اهلیت؛ دوم، رفع تعارض منافع میان مدیر یا مالک جدید و ذی‌نفعان خودروساز؛ سوم، تعهدات متقابل دولت و بخش خصوصی؛ و چهارم، قوانین و مقررات ضد انحصار است.

دبیر انجمن صنایع همگن قطعه سازان خودروی کشور با اشاره به اینکه اگر چهار بخش اصلی مربوط به خصوصی‌سازی به درستی رعایت شود، قطعاً شاهد رشد و شکوفایی صنعت خودرو خواهیم بود تاکید کرد: با این حال، هنوز درخصوص واگذاری به بخش خصوصی، شاهد تنوع و اختلاف نظر در میان نهاد‌های مختلف دخیل در صنعت خودرو هستیم.

آرش محبی‌نژاد اضافه کرد: صنعت خودرو، فرماندهی واحد و متمرکزی ندارد. این نداشتن وحدت نظر باعث می‌شود که نهاد‌ها و ارگان‌های مختلف نتوانند به جمع‌بندی واحدی در خصوص مسائل مختلف این صنعت برسند.

دبیر انجمن صنایع همگن قطعه سازان خودروی کشور ادامه داد: یک گروه برخلاف نظر مقامات عالی‌رتبه نظام و قوانین مربوط به آن، موافق خصوصی‌سازی نیستند که به هرحال این گروه هر چه سریع‌تر باید دیدگاه خود را اصلاح کنند، زیرا نه تنها طبق قانون، بلکه بر اساس سیاست‌های کلان کشور، خصوصی‌سازی ضروری است. دسته دوم، نیز به نوعی درخصوص نحوه و زمان اجرای خصوصی‌سازی تردید دارند و تشکیک‌هایی در این زمینه وارد کرده‌اند.

این قطعه‌ساز با اشاره به اینکه تصمیم‌گیرنده اصلی مشخص نیست افزود: اگر وزارت صمت مسئولیت این امر را بر عهده دارد، باید از قبل چارچوب مشخصی را تعیین می‌کرد؛ در حالی که ما به‌عنوان تشکل بخش خصوصی، چارچوبی مستند، مدلل، منسجم و غیرقابل تفسیر ارائه داده‌ایم و با این شرایط هم باز تاکنون هیچ بازخوردی دریافت نکرده‌ایم. اگر این چارچوب ضعف‌هایی دارد، باید اصلاح شود، و اگر نه، باید هرچه سریع‌تر به مرحله اجرا برسد.

آرش محبی‌نژاد تاکید کرد: هر گونه تأخیر بیشتر در خصوصی‌سازی، علاوه بر آسیب به خودروسازی، منجر به مشکلاتی برای زنجیره تأمین این صنعت و در نهایت مردم خواهد شد؛ بنابراین، تعلل جایز نیست و باید دغدغه‌های اصلی مردم و زنجیره تأمین خودروسازی که از ارکان اصلی صنعت به شمار می‌آیند، رفع شود؛ ما به‌طور راسخ معتقدیم که بسته پیشنهادی ما قادر است این دغدغه‌ها را به‌خوبی مرتفع کند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
گزارش خطا
Bookmark and Share
X Share
Telegram Google Plus Linkdin
ایتا سروش
عضویت در خبرنامه
نظر شما
آخرین اخبار
مصاف خیبر و استقلال تهران فردا در خرم‌آباد
ضرورت پرداخت تسهیلات برای دوگانه سوز کردن واحد‌های نانوایی شهرستان خرم‌آباد
اجرای طرح مایه کوبی یک میلیون رأس دام در پلدختر
اصفهان میزبان دانه‌های سفید برف می‌شود
استمرار فعالیت سامانه بارشی در سمنان
صدور گواهی حصر وراثت از ثبت احوال در استان سمنان
غیر حضوری شدن برخی مدارس در استان سمنان
بسته خبر‌های کوتاه ۲۳ آذر ۱۴۰۴
سطح عمومی قیمت ها در لرستان کمتر از میانگین کشوری
ورزشی با قدمتی ۱۰۰ ساله در دنیا
دعوت ورزشکاران هوراندی به تیم ملی سرکل کبدی
تظاهرات صد‌ها فرانسوی در اعتراض به سیاست‌های دونالد ترامپ
حمایت از بانوان کارآفرین اولویت‌ وزارت جهاد کشاورزی
آمادگی ۱۵۰ مسجد لرستان برای میزبانی معتکفان
راهیابی نمایش خیابانی چهارمحال و بختیاری به جشنواره تئاتر
مهر و موم تعدادی واحد صنفی متخلف در آبادان
موفقیت فست فودهاي بومی مالزی در حذف برند‌های حامی رژیم صهیونی
حمایت از طرح‌های توسعه‌ای شرکت‌های دانش بنیان اولویت دولت
حماس: رژیم صهیونیستی مسئول پیامد‌های نقض آتش بس است
هفته بارانی در خراسان شمالی
  • پربازدیدها
  • پر بحث ترین ها
ادامه بارش‌ها و هشدار نارنجی هواشناسی برای ۵ استان
امنیت ملی آمریکا بر محور «منافع صرفاً آمریکایی» استوار شده است
امروز ؛ آخرین مهلت ثبت نام آزمون کارشناسی ارشد ۱۴۰۵
کشف انبار احتکار روغن و شکر به ارزش ۱۲۰ میلیارد ریال در زنجان
جشن ازدواج ۹۰۰ زوج از فرزندان بازنشستگان نیرو‌های مسلح
دستور آماده‌باش به استانداران کرمان، فارس، بوشهر و هرمزگان
مصاف سرخ‌پوشان در تهران؛ تقابل تراکتور با پیکان در تبریز
­غلامرضا فرخی برترین فرنگی کار جهان شد
تصمیمات عملیاتی بانک مرکزی برای مدیریت بازار ارز اعلام شد
ثبت همه املاک فاقد سند الزامی شد
از فردا؛ ثبت نام یازدهمین مرحله خرید محصولات ایران‌خودرو
­بازگشت جمعی از افتخار آفرینان کشورمان از بازی‌های پاراآسیایی جوانان
دو وب‌سایت فروش بلیت الکترونیکی هواپیما مسدود شد
نیم صفحه نخست روزنامه‌های ورزشی ۲۳ آذر
هشدار دیوان محاسبات کشور درباره افزایش زمان ترخیص کالا در گمرکات ایران
واژگونی اتوبوس مسافربری در مسیر سمیرم به یاسوج  (۳ نظر)
در نور آباد ممسنی ۱۰۱ میلیمتر باران بارید  (۲ نظر)
آمار جنجالی زندانیان مهریه صحت ندارد  (۲ نظر)
عراقچی: آمریکا در هیچ موضوعی صادق نبوده است  (۲ نظر)
نورآباد ممسنی با ۹۵ میلیمتر باران، در صدر بارش‌ها  (۱ نظر)
دشمن توان مقابله نظامی با ایران ندارد  (۱ نظر)
اعلام اسامی مسافران حادثه واژگونی اتوبوس یاسوج در جاده سمیرم  (۱ نظر)
بازگشت آموزش حضوری به تمام مدارس مازندران از شنبه ۲۲ آذر  (۱ نظر)
هشدار قرمز وقوع مه گرفتگی در خوزستان  (۱ نظر)
واژگونی اتوبوس مسافربری در مسیر سمیرم به یاسوج با سه کشته و ۱۵مصدوم  (۱ نظر)
بازی‌های پاراآسیایی جوانان؛ ثبت ۸۱ نشان دیگر به نام فرزندان ایران  (۱ نظر)
پاراآسیایی جوانان ۲۰۲۵؛ چمسورکی راهی فینال پاراتکواندو دختران شد  (۱ نظر)
اعلام وضعیت فعالیت مدارس در چهارمحال و بختیاری  (۱ نظر)
مدارس ابتدایی هرمزگان غیر حضوری شد  (۱ نظر)
آغاز پیش ثبت نام اعتکاف دانش آموزی در استان کرمان  (۱ نظر)