پخش زنده
امروز: -
رصدخانه شهری مشهد به عنوان بازوی تخصصی، نیازمند دادههای برخط دستگاه ها و نهاد های مختلف شهری است تا بتواند تحلیل ها و پیش بینی های آینده نگر برای اجرا را پیشنهاد دهد.
به گزارش خبرگزاری صدا و سیما مرکز خراسان رضوی، مدیر کل دفتر خلاقیت و نوآوری شهری شهرداری مشهد گفت:از این رو برای موفقیت بیشتر، نیازمند همکاری تمام دستگاهها و اشتراکگذاری دادههای بر خط هستیم تا بتوانیم به بهترین تصمیم ها برای آینده کلان شهر مشهد برسیم.
سید رحمان میرزائیان با اشاره به ایجاد رصدخانه شهری با هدف جمعآوری، تحلیل و پیشبینی دادهها در حوزههای مختلف افزود: پس از تهران، شهر مشهد دومین شهری است که از سال گذشته رصدخانه شهری را در مقیاس کلان شهر مشهد ایجاد کرده است تا به عنوان اتاق وضعیت و پیشبینی شهری، در مقیاس محلی، دادههای آنلاین را در موضوعات مختلف دستهبندی، بررسی و تحلیل کند.
مدیر کل دفتر خلاقیت و نوآوری شهری شهرداری مشهد گفت: رصدخانه شهری مشهد به عنوان محل تقاطع دادهها، داده ها و اقلام آماری را از حوزههایی مانند محیط زیست، اقتصاد، حمل و نقل، فرهنگی و اجتماعی جمعآوری میکند.
میرزاییان افزود: این دادهها پس از تجزیه و تحلیل، در قالب مدلهای مفهومی و الگوریتمهای تحلیلی، وضعیت موجود را بررسی و چند برنامه پیشنهادی در بازههای پنج تا ۱۰ ساله را تهیه و در اختیار تصمیم گیران قرار میدهد تا با در نظر گرفتن متغیرهای مختلف، بتوانند بهترین تصمیم ها را اتخاذ کنند.
وی گفت: با وجود پیشرفتهای صورت گرفته در این مسیر، همکاری دستگاههای مختلف و یکپارچهسازی دادهها همچنان به عنوان چالشی بزرگ در رصدخانه شهری مشهد وجود دارد و علت ان نیز به تغییرات مدیریتی در سطح سازمان ها باز میگردد.
میرزاییان افزود: شهرداری مشهد ۲۱ سال است سالانه آمارنامه شهر مشهد را با همکاری بیش از ۸۰ دستگاه اجرایی گردآوری و منتشر می کند و در اختیار پژوهشگران و تصمیم گیران قرار می دهد.
مدیر کل دفتر خلاقیت و نوآوری شهری شهرداری مشهد گفت: رصد خانه شهری با ایجاد وب سرویس با دستگاه های مختلف، اقلام آماری را به صورت برخط دریافت و وارد فرآیند تحلیل و بررسی و پیش بینی می کند.
میرزاییان با بیان اینکه ذینفعان اصلی در رصدخانه شهری، دستگاه های تصمیم گیر هستند، افزود: در همین راستا در حال تدوین پیش نویس آئین نامه همکاری و تعامل دستگاه ها با رصدخانه شهری هستیم تا در یک چارچوب نظامند که مورد قبول همه دستگاه ها می باشد، اتفاقات خوب را رقم بزنیم.
او گفت: از سوی دیگر، نقش رسانهها به عنوان یکی از ذینفعان اصلی در این فرآیند بسیار حیاتی است. رسانهها باید مسائل شهری را در اولویت قرار دهند و با هدایت افکار عمومی، به حل مشکلات عمیقتر جامعه کمک کنند.