• شهروند خبرنگار
  • شهروند خبرنگار آرشیو
امروز: -
  • صفحه نخست
  • سیاسی
  • اقتصادی
  • اجتماعی
  • علمی و فرهنگی
  • استانها
  • بین الملل
  • ورزشی
  • عکس
  • فیلم
  • شهروندخبرنگار
  • رویداد
پخش زنده
امروز: -
پخش زنده
نسخه اصلی
کد خبر: ۵۰۲۰۳
تاریخ انتشار: ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۰۷:۱۶
صفحه نخست » عمومی

وزیرراه: میانگین تاخیر قطارها یک دقیقه است

وزیر راه و شهرسازی گفت: میانگین تاخیر حرکت قطارها در سال گذشته یک دقیقه بود.

به گزارش واحد مرکزی خبر،‌ عباس آخوندی در برنامه گفتگوی ویژه خبری دوشنبه شب شبکه دو سیما در تشریح  وضع حمل ونقل ریلی کشور با بیان اینکه  15 درصد تولید  ناخالص ملی مربوط به بخش مسکن، ساختمان  و حمل ونقل است افزود: این بخش می تواند  پیشران خروج کشور از رکود اقتصادی باشد.
وی گفت :  میزان صرفه جویی در مصرف انرژی در حمل ونقل ریلی نسبت به جاده حدود یک به هفت در حمل بار و در بخش مسافر یک به دو ونیم است.
اخوندی سازگاری حمل ونقل ریلی با محیط زیست  و آرامش داشتن مسافران  را از دلایل داشتن جایگاه ویژه این بخش در کشورهای پیشرفته دانست .
آخوندی گفت: در ایران  سهم حمل ونقل ریلی در مقایسه با حمل ونقل جاده ای فقط 5 درصد است.
وی گفت: سال گذشته 600 میلیون تن بار در کشور جابه جا شد که 32 و هفت دهم میلیون تن آن  بوسیله ریل جابه جا شد .
اخوندی افزود: سهم حمل ونقل مسافر در بخش ریلی در مقایسه با بخش جاده ای 10 درصد است .
وی با بیان اینکه اقتصاد حمل و نقل جاده ای در ایران به صرفه تر از حمل ونقل ریلی است گفت: ورود به حمل ونقل جاده ای به سرمایه کمتری در مقایسه با میزان سرمایه گذاری در حمل ونقل ریلی نیاز دارد .
وی افزود : سیاست ها باید مشوق گرایش به سمت سرمایه گذاری در بخش حمل ونقل ریلی باشد .
وزیر راه وشهرسازی گفت : هزینه سرمایه گذاری در بخش جاده ای صفر است اما  در بخش ریلی 56 درصد هزینه  حق دسترسی به ریل بود که اکنون به 49 درصد کاهش یافته است.
آخوندی گفت : تلاش می کنیم این میزان  پی در پی کاهش یابد و هر چه میزان  هزینه کمتر شود گرایش سرمایه گذاران به بخش ریلی بیشتر می شود .
وی افزود: در سالهای اخیر ناوگان جدیدی وارد نظام حمل ونقل ریلی نشده  و عمر این ناوگان  پیرتر از گذشته  شده است.
وی گفت: در بخش مسافر عمر 1600  واگن قابل قبول و سن 600 واگن غیر قابل قبول است.
آخوندی افزود: واگن ها مرتب بازسازی می شوند .
وی گفت: در سال 1400 پیش بینی شده است که حمل ونقل باری از 682 میلیون تن  کنونی به 915 میلیون تن افزایش یابد و از 250 میلیون تنی که اضافه می شود حمل و نقل 170 میلیون تن  به بخش ریلی واگذار شود .
وزیر راه افزود: همه باید کمک کنند که سهم حمل ونقل ریلی در سال 1400 شش برابر افزایش یابد .
وزیر راه و شهرسازی افزود : سهم  جابجایی مسافر نیز در سال 92 در بخش ریلی 26 میلیون نفر بود که پیش بینی شده است در سال 1400 به 57 میلیون نفر برسد .
وی گفت : برای تحقق این  برنامه ها  سالانه به 16 میلیاردتومان به قیمت امسال باید در صنعت ریلی سرمایه گذاری شود .
آخوندی افزود : اکنون 11 هزار کیلومتر خطوط ریلی در کشور وجود دارد  که باید13 هزار کیلومتر به آن اضافه که 4 هزار کیلومتر آن دو خطه شود.
وی افزود: 4600 کیلومتر از خطوط ریلی  باید پس از دو خطه شدن  برقی شود.
آخوندی با بیان اینکه حدود 2300 واگن مسافری باید به بخش مسافربری اضافه شود گفت: 22 هزار واگن باری نیز باید به 54 هزار واگن افزایش یابد.
وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه تمایل در بخش خصوصی برای سرمایه گذاری در  بخش حمل ونقل ریلی بسیار است  گفت : دولت فقط در بخش زیرساختی وارد میشود و بقیه را باید بخش خصوصی انجام دهد.
وی گفت : توانمندی شرکت های داخلی برای ساخت  تجهیزات ، قطعات ، لوکومتیو و واگن بسیار بالاست .
ْآخوندی افزود : برای رساندن سرعت حرکت قطارها  در خطوط برقی به 200 کیلومتر و  برای قطارهای دیزلی به 160 کیلومتر در حال برنامه ریزی هستیم .
وی افزود: یکی از شرکت های حمل ونقل ریلی اعلام کرده است که  می خواهد حدود 1000 واگن سفارش دهد و یکی از شرکت های سازنده واگن نیز امسال 500 واگن باری برای ساخت  سفارش گرفته است .
وی گفت: باتوجه به اینکه  ملاحظه ما در بخش حمل ونقل ریلی فناوری جهانی است  اما از شرکت های داخلی حمایت می کنیم .

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
گزارش خطا
Bookmark and Share
X Share
Telegram Google Plus Linkdin
ایتا سروش
عضویت در خبرنامه
نظر شما
آخرین اخبار
«فواد ۱۲۸» سامانه ای برای شنیده شدن صدای مردم
اعلام ضوابط جدید تسهیلات مسکن
مالکیت سامانه «کاتب» به سازمان ثبت منتقل می‌شود
تأکید شورای‌عالی شهرسازی بر تأمین زمین برای طرح‌های مسکن
جبران کسری حقوق کارکنان با کالابرگ
بازی فوق‌العاده‌ای انجام دادیم
صنایع تولیدی آذربایجان شرقی در تامین سوخت جایگزین مشکلی ندارند
مساوی می‌توانست نتیجه خوبی برای دو تیم باشد
تقویم روز و اوقات شرعی گیلان، ۲ دی ۱۴۰۴
آغاز صدور آنلاین معافیت تحصیلی برای مشمولان نظام وظیفه
عیادت معاون استاندار آذربایجان شرقی از دانشجوی حادثه‌دیده دانشگاه تبریز
تقویم و اوقات شرعی سه شنبه ۲ دی ۱۴۰۴ به افق قم
مازندران در رأس ورزش ایران قرار دارد
سمنان غبارآلود می شود
شب یلدا در نقطه صفر مرزی خوزستان + فیلم
دیدار مسئولان فومن با جانباز ۷۰ درصد به مناسبت شب یلدا
حسین‌زاده: نسخه دو سال اخیر من نتیجه تلاش‌های اسکوچیچ است
کشاورزان پل باباحسین خرم‌آباد میزبان  طرح پایلوت کشاورزی حفاظتی
بسته خبر‌های کوتاه اول دی ۱۴۰۴
اسکوچیچ: تراکتور با بازی جسورانه و نظم تاکتیکی شایستگی پیروزی را داشت
  • پربازدیدها
  • پر بحث ترین ها
داور تاجیکی بازی استقلال- المحرق را سوت می‌زند
معلم کهگیلویه و بویراحمدی حائز رتبه دوم کشوری
آغاز بارش پراکنده برف از امشب در همدان
رشد نقدینگی به ۴۱ درصد رسیده است
بازگشت حدود ۷ میلیون افغان به کشورشان
امروز؛ پایان مهلت نام نویسی آزمون پذیرش دانشجو معلم
صفحه نخست روزنامه‌های ورزشی ۱ دی
۳۱ هزار دستگاه خودرو برای ۱۰ میلیون نفر
هوای تبریز، ناسالم برای گروههای حساس
فوتبال باشگاهی اروپا؛ برتری بارسا و بایرن در شب شکست یونایتد
لیگ نخبگان آسیا؛ صعود قطعی تراکتور با برتری مقابل الدحیل
نداجا در فاصله ۳ هزار کیلومتری از منافع ایران دفاع می‌کند
افزایش غلظت آلاینده ها در شهرهای صنعتی
جلال امیدیان: مقابل تیمی پیروز شدیم که در ۱۳ هفته گذشته شکست نخورده
یارانه آذر ماه دهک چهار تا نهم واریز شد
معلم کهگیلویه و بویراحمدی حائز رتبه دوم کشوری  (۲ نظر)
دبیر: اجازه رفتن امیر رضا به جمهوری آذربایجان را نخواهم داد  (۱ نظر)
دوران دیپلماسی ناوچه‌های توپدار تمام شده است  (۱ نظر)
کاهش ۹ میلیون لیتری مصرف روزانه بنزین  (۱ نظر)
تعیین نحوه تعدیل اقساط مهریه مطابق با نوسانات نرخ طلا و سکه  (۱ نظر)
حمایت از تولید داخل، محور توسعه نساجی کشور  (۱ نظر)
۳۱ هزار دستگاه خودرو برای ۱۰ میلیون نفر  (۱ نظر)
واریز یارانه حمایتی «یسنا» برای مادران   (۱ نظر)
تمدید مهلت ثبت‌نام آزمون دانشجومعلمان تا ۵ دی  (۱ نظر)
اعلام سامانه ثبت اطلاعات منازل خسارت دیده از سیل در روستا‌های هرمزگان  (۱ نظر)
زنگ خطر همه گیری آنفلوانزا در فارس  (۱ نظر)
دستبند پلیس بر دستان عامل تیراندازی در خمام  (۱ نظر)