• شهروند خبرنگار
  • شهروند خبرنگار آرشیو
امروز: -
  • صفحه نخست
  • سیاسی
  • اقتصادی
  • اجتماعی
  • علمی و فرهنگی
  • استانها
  • بین الملل
  • ورزشی
  • عکس
  • فیلم
  • شهروندخبرنگار
  • رویداد
پخش زنده
امروز: -
پخش زنده
نسخه اصلی
کد خبر: ۵۵۲۶۷۱۶
تاریخ انتشار: ۰۴ مرداد ۱۴۰۴ - ۱۵:۳۷
اقتصادی » صنعت
انتقاد از قیمت گذاری دستوری خودرو؛

زیان انباشته خودروسازان، یک شکست بزرگ است

یک اقتصاددان با انتقاد از استمرار قیمت‌گذاری دستوری خودرو، این سیاست را نقطه ورود مناسبی برای اصلاح صنعت خودرو نمی‌داند و آن را تسکینی موقتی بر یک بیماری عمیق ساختاری توصیف می‌کند.

زیان انباشته خودروسازان، یک شکست بزرگ است
 
آقای حسن حسنخانی، در مصاحبه با خبرنگار تحریریه صنعت خبرگزاری صدا و سیما در تحلیل وضعیت فعلی صنعت خودرو در کشور می‌گوید: قیمت‌گذاری دستوری، راه‌حل بحران‌های فعلی خودروسازی نیست زیرا این صنعت امروز با مشکلات بنیادینی مانند وابستگی شدید به واردات، سوءمدیریت، ساختار مالکیتی دولتی و نیمه‌دولتی و ضعف جدی در بهره‌وری مواجه است که نمی‌توان با دستور و سرکوب قیمت‌ها آنها را درمان کرد.
 
حسنخانی یکی از مهم‌ترین آسیب‌های صنعت خودروی ایران را وابستگی ارزی شدید آن می‌داند. 
 
وی زیان انباشته شرکت‌های خودروساز را نه تنها غیرقابل قبول، بلکه نشانه‌ای از ضعف جدی نظام مدیریت صنعتی کشور می‌داند. 
 
حسنخانی گفت: با توجه به امتیازات گسترده‌ای که در اختیار این شرکت‌ها قرار گرفته، استمرار زیان، توجیه‌ناپذیر است؛ وقتی مشتری برای خرید خودرو صف می‌کشد، ارز با نرخ ترجیحی و به صورت سفارشی به خودروساز اختصاص داده می‌شود، و حجم عظیمی از تسهیلات بانکی نیز در اختیار آنها قرار دارد، چگونه ممکن است این شرکت‌ها همچنان زیان‌ده باشند؟ این نه تنها جای تعجب دارد بلکه یک سرافکندگی بزرگ برای صنعت و مدیران وزارت صمت است.
 
وی با تأکید بر اینکه بسیاری از مشکلات صنعت خودرو زنجیروار به هم متصل‌اند، ریشه اصلی بحران را در تصدی‌گری افراطی دولت از یک سو و ضعف نظارتی از سوی دیگر می‌داند.
 
حسنخانی افزود: دولت همچنان در مدیریت و مالکیت صنعت خودرو نقش پررنگ و مخربی دارد. در عین حال، نهاد‌های ناظر نیز نتوانسته‌اند بر عملکرد خودروسازان نظارت مؤثر و سازنده داشته باشند. این ترکیبِ ناکارآمد، به شکل‌گیری نوعی رانت سیستمی منجر شده که نه کیفیت را بالا می‌برد، نه قیمت را کنترل می‌کند و نه رضایت مردم را جلب می‌کند.
 
از نظر این اقتصاددان، برای اصلاح صنعت خودرو نیازی به تغییر ناگهانی مالکیت دولتی نیست، بلکه می‌توان با واگذاری مدیریت به افراد توانمند و جوان، مسیر اصلاح ساختاری را آغاز کرد.
 
حسنخانی می‌گوید: مشکلات خودروسازی فقط یک مسئله صنعتی نیست، بلکه به ساختار‌های کلان توسعه‌ای و مالی کشور مربوط می‌شود. 
 
وی گفت: مادامی که دولت هم بازیگر باشد، هم قانون‌گذار و هم داور، نمی‌توان از صنعتی مثل خودرو انتظار رشد و رقابت‌پذیری داشت.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
گزارش خطا
Bookmark and Share
X Share
Telegram Google Plus Linkdin
ایتا سروش
عضویت در خبرنامه
نظر شما
آخرین اخبار
پایان کار باند سرقت سیم برق در بابلسر
گروسی: با ابلاغ طرح جامع ماکو، بازآفرینی شهری و توسعه متوازن در منطقه شتاب می‌گیرد
آغاز اجرای طرح زمستانی پلیس در استان همدان
سفر رئیس بنیاد ایران‌شناسی به بوسنی و هرزگوین
آغاز شمارش حیات وحش دنای شرقی در سرمای زمستان
اجرای طرح نهادینه‌سازی جانشین‌پروری در سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان‌غربی
مهمترین عناوین روزنامه‌های جهان ۲ دی ۱۴۰۴
ادبیات همواره صدای زمانه خود بوده است
دیدار عادل عبدالمهدی با دو نفر از رهبران حماس
معاون وزیر: بازآفرینی شهری در مناطق آزاد باید به توانمندسازی مردم منجر شود
صلیب سرخ: افغانستان درگیر بحران انسانی است
راهداران، سربازان گمنام جبهه خدمت و ایمنی جاده‌ها هستند
هم‌صدایی کوبا و کلمبیا علیه تروریسم دریایی آمریکا
بیش از 2 میلیون خوزستانی زیر پوشش بیمه سلامت
آمریکای لاتین خواستار پایان مداخلات واشنگتن در کاراکاس شد
بر افراشته شدن پرچم عزاداری امام هادی(ع)، بر فراز گنبد رضوی
حمایت شاعر ایرانی از پویش بساز مدرسه
چمران: افزایش خودسرانه کرایه تاکسی تخلف است
هشدار درباره عملیات تروریستی داعش در ترکیه
آمار هولناک تعرض جنسی افسران پلیس انگلیس
  • پربازدیدها
  • پر بحث ترین ها
داور تاجیکی بازی استقلال- المحرق را سوت می‌زند
معلم کهگیلویه و بویراحمدی حائز رتبه دوم کشوری
بازگشت حدود ۷ میلیون افغان به کشورشان
آغاز بارش پراکنده برف از امشب در همدان
رشد نقدینگی به ۴۱ درصد رسیده است
امروز؛ پایان مهلت نام نویسی آزمون پذیرش دانشجو معلم
نداجا در فاصله ۳ هزار کیلومتری از منافع ایران دفاع می‌کند
هوای تبریز، ناسالم برای گروههای حساس
۳۱ هزار دستگاه خودرو برای ۱۰ میلیون نفر
صفحه نخست روزنامه‌های ورزشی ۱ دی
لیگ نخبگان آسیا؛ صعود قطعی تراکتور با برتری مقابل الدحیل
فوتبال باشگاهی اروپا؛ برتری بارسا و بایرن در شب شکست یونایتد
افزایش غلظت آلاینده ها در شهرهای صنعتی
یارانه آذر ماه دهک چهار تا نهم واریز شد
جبران کسری حقوق کارکنان با کالابرگ
معلم کهگیلویه و بویراحمدی حائز رتبه دوم کشوری  (۲ نظر)
دبیر: اجازه رفتن امیر رضا به جمهوری آذربایجان را نخواهم داد  (۱ نظر)
دوران دیپلماسی ناوچه‌های توپدار تمام شده است  (۱ نظر)
کاهش ۹ میلیون لیتری مصرف روزانه بنزین  (۱ نظر)
تعیین نحوه تعدیل اقساط مهریه مطابق با نوسانات نرخ طلا و سکه  (۱ نظر)
حمایت از تولید داخل، محور توسعه نساجی کشور  (۱ نظر)
۳۱ هزار دستگاه خودرو برای ۱۰ میلیون نفر  (۱ نظر)
تمدید مهلت ثبت‌نام آزمون دانشجومعلمان تا ۵ دی  (۱ نظر)
واریز یارانه حمایتی «یسنا» برای مادران   (۱ نظر)
اعلام سامانه ثبت اطلاعات منازل خسارت دیده از سیل در روستا‌های هرمزگان  (۱ نظر)
زنگ خطر همه گیری آنفلوانزا در فارس  (۱ نظر)
دستبند پلیس بر دستان عامل تیراندازی در خمام  (۱ نظر)