• شهروند خبرنگار
  • شهروند خبرنگار آرشیو
امروز: -
  • صفحه نخست
  • سیاسی
  • اقتصادی
  • اجتماعی
  • علمی و فرهنگی
  • استانها
  • بین الملل
  • ورزشی
  • عکس
  • فیلم
  • شهروندخبرنگار
  • رویداد
پخش زنده
امروز: -
پخش زنده
نسخه اصلی
کد خبر: ۵۵۲۶۷۱۶
تاریخ انتشار: ۰۴ مرداد ۱۴۰۴ - ۱۵:۳۷
اقتصادی » صنعت
انتقاد از قیمت گذاری دستوری خودرو؛

زیان انباشته خودروسازان، یک شکست بزرگ است

یک اقتصاددان با انتقاد از استمرار قیمت‌گذاری دستوری خودرو، این سیاست را نقطه ورود مناسبی برای اصلاح صنعت خودرو نمی‌داند و آن را تسکینی موقتی بر یک بیماری عمیق ساختاری توصیف می‌کند.

زیان انباشته خودروسازان، یک شکست بزرگ است
 
آقای حسن حسنخانی، در مصاحبه با خبرنگار تحریریه صنعت خبرگزاری صدا و سیما در تحلیل وضعیت فعلی صنعت خودرو در کشور می‌گوید: قیمت‌گذاری دستوری، راه‌حل بحران‌های فعلی خودروسازی نیست زیرا این صنعت امروز با مشکلات بنیادینی مانند وابستگی شدید به واردات، سوءمدیریت، ساختار مالکیتی دولتی و نیمه‌دولتی و ضعف جدی در بهره‌وری مواجه است که نمی‌توان با دستور و سرکوب قیمت‌ها آنها را درمان کرد.
 
حسنخانی یکی از مهم‌ترین آسیب‌های صنعت خودروی ایران را وابستگی ارزی شدید آن می‌داند. 
 
وی زیان انباشته شرکت‌های خودروساز را نه تنها غیرقابل قبول، بلکه نشانه‌ای از ضعف جدی نظام مدیریت صنعتی کشور می‌داند. 
 
حسنخانی گفت: با توجه به امتیازات گسترده‌ای که در اختیار این شرکت‌ها قرار گرفته، استمرار زیان، توجیه‌ناپذیر است؛ وقتی مشتری برای خرید خودرو صف می‌کشد، ارز با نرخ ترجیحی و به صورت سفارشی به خودروساز اختصاص داده می‌شود، و حجم عظیمی از تسهیلات بانکی نیز در اختیار آنها قرار دارد، چگونه ممکن است این شرکت‌ها همچنان زیان‌ده باشند؟ این نه تنها جای تعجب دارد بلکه یک سرافکندگی بزرگ برای صنعت و مدیران وزارت صمت است.
 
وی با تأکید بر اینکه بسیاری از مشکلات صنعت خودرو زنجیروار به هم متصل‌اند، ریشه اصلی بحران را در تصدی‌گری افراطی دولت از یک سو و ضعف نظارتی از سوی دیگر می‌داند.
 
حسنخانی افزود: دولت همچنان در مدیریت و مالکیت صنعت خودرو نقش پررنگ و مخربی دارد. در عین حال، نهاد‌های ناظر نیز نتوانسته‌اند بر عملکرد خودروسازان نظارت مؤثر و سازنده داشته باشند. این ترکیبِ ناکارآمد، به شکل‌گیری نوعی رانت سیستمی منجر شده که نه کیفیت را بالا می‌برد، نه قیمت را کنترل می‌کند و نه رضایت مردم را جلب می‌کند.
 
از نظر این اقتصاددان، برای اصلاح صنعت خودرو نیازی به تغییر ناگهانی مالکیت دولتی نیست، بلکه می‌توان با واگذاری مدیریت به افراد توانمند و جوان، مسیر اصلاح ساختاری را آغاز کرد.
 
حسنخانی می‌گوید: مشکلات خودروسازی فقط یک مسئله صنعتی نیست، بلکه به ساختار‌های کلان توسعه‌ای و مالی کشور مربوط می‌شود. 
 
وی گفت: مادامی که دولت هم بازیگر باشد، هم قانون‌گذار و هم داور، نمی‌توان از صنعتی مثل خودرو انتظار رشد و رقابت‌پذیری داشت.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
گزارش خطا
Bookmark and Share
X Share
Telegram Google Plus Linkdin
ایتا سروش
عضویت در خبرنامه
نظر شما
آخرین اخبار
بسیج پایگاهی در خط مقدم خدمات اجتماعی
امضا تفاهم نامه حمایت از مددجویان و نیازمندان کمیته امداد گلستان
رونق گردشگری در آذربایجان‌شرقی
کشف محموله سوخت به ارزش ۴ و نیم میلیارد تومان در شیراز
فیلم های سینمایی «میاژاگان» و «افلاطون» در مسیر پخش ازقاب سیما
مردمی بودن برنامه‌های هفته مقاومت
دیدار استاندار خوزستان با جمعی از ایتام در شب یلدا
تشییع پیکر استوار دوم امیرحسام جوینده فردا در صومعه سرا
رونق عرضه صادراتی و داخلی فرآورده‌های هیدروکربوری
یزد در کانون بازآرایی زنجیره ملی فولاد؛ نقشه راه پایدار صنعت فولاد تا افق ۱۴۱۰
آزادی ۵۵ زندانی کرمانی به مناسبت شب یلدا
مشکلات سامانه آموزشی مجازی شاد
ماه رجب؛ فرصتی برای وصال و استغفار
تصویب آیین‌نامه حمایت از قهرمانان ورزشی دانشجویی در دانشگاه مازندران
خیر ماندگار یلدای مهربانی
برگزاری محفل هفتگی انس با قرآن دانش‌آموزی
گره ترافیکی البرز به زودی باز می‌شود
برگزاری جشن شب یلدا و آغاز ماه مبارک رجب در سرکنسوگری ایران در نخجوان
کاهش حاشیه سود فولادسازان به ۶ درصد؛ زنگ خطر برای صنعت فولاد
صدور ۱۲۲ هزار سند کاداستری تک برگ در استان یزد
  • پربازدیدها
  • پر بحث ترین ها
دبیر: اجازه رفتن امیر رضا به جمهوری آذربایجان را نخواهم داد
فارسی ها فردا با ۱.۵ ساعت تأخیر سرکار می روند
فردا ادارات و مدارس با تأخیر آغاز به کار می‌کنند
سردار وحیدی: همه تحولات منطقه‌ای را زیر نظر داریم
۳۰۰۰ اتوبوس جدید تا سال آینده وارد ناوگان کشور می‌شود
پایان مهلت ثبت‌نام یازدهمین مرحله فروش محصولات ایران‌خودرو
دوران دیپلماسی ناوچه‌های توپدار تمام شده است
قالیباف: اولویت با ترمیم کابینه توسط دولت است
بارش باران در شمال شرق کشور، امروز ۳۰ آذر
صفحه نخست روزنامه‌های ورزشی ۳۰ آذر
کاهش ۹ میلیون لیتری مصرف روزانه بنزین
تعیین نحوه تعدیل اقساط مهریه مطابق با نوسانات نرخ طلا و سکه
مدرسه تلویزیونی با رویکرد آموزش واقعی و عدالت‌محور به‌طور جدی دنبال می‌شود
۲۴ محور شریانی و غیر شریانی مسدود است
فردا؛ پایان مهلت ثبت‌نام آزمون پذیرش دانشجو معلم سال ۱۴۰۵
مناطق مختلف فارس ، سیراب از بارش رحمت الهی  (۵ نظر)
امشب؛ پایان مهلت ثبت نام محصولات ایران‌خودرو  (۱ نظر)
دبیر: اجازه رفتن امیر رضا به جمهوری آذربایجان را نخواهم داد  (۱ نظر)
دوران دیپلماسی ناوچه‌های توپدار تمام شده است  (۱ نظر)
اغازبکار ادارات استان کرمان فردا ۲۹ آذرماه با دو ساعت تاخیر  (۱ نظر)
غیرحضوری شدن مدارس در برخی مناطق استان قم فردا شنبه ۲۹ آذر ۱۴۰۴  (۱ نظر)
کاهش ۹ میلیون لیتری مصرف روزانه بنزین  (۱ نظر)
تعیین نحوه تعدیل اقساط مهریه مطابق با نوسانات نرخ طلا و سکه  (۱ نظر)
فعالیت حضور مدارس فردا شنبه در گلستان  (۱ نظر)
برف و باران، پاییز فارس را بدرقه کرد  (۱ نظر)
حمایت از تولید داخل، محور توسعه نساجی کشور  (۱ نظر)
ایران ریاکاری آمریکا در «دلسوزی برای مردم ایران» را محکوم کرد  (۱ نظر)
بارش برف و لغزندگی همه محور‌های خراسان شمالی  (۱ نظر)
وضعیت مدارس برای روز شنبه  (۱ نظر)
آمریکا در حمایت از رژیم صهیونی ۲ قاضی لاهه را تحریم کرد  (۱ نظر)